24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum
Powiadomienie Pokaż więcej
Zmiana rozmiaru czcionkiAa
  • Najnowsze
  • Kultura, wydarzenia, imprezy
  • Kryminałki
  • Samorząd, polityka
  • Historia
  • Telewizja
Czytanie 80 tysięcy złotych miasto zapłaciło filmowcom za pokazanie Gliwic. Dobra inwestycja?
Udostępnij
Zmiana rozmiaru czcionkiAa
24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum
Search
Have an existing account? Zaloguj się
24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum > główna > Temat dnia > 80 tysięcy złotych miasto zapłaciło filmowcom za pokazanie Gliwic. Dobra inwestycja?
Temat dnia

80 tysięcy złotych miasto zapłaciło filmowcom za pokazanie Gliwic. Dobra inwestycja?

Michal Szewczyk
Michal Szewczyk Opublikowany 09/09/2014
Udostępnij
Udostępnij
UdostępnijTweet

Tomasz Karolak ucieka przed policją po gliwickiej starówce. Ucieka, bo urzędnicy zapłacili.

Dokładnie 80 tysięcy złotych. Sporo, ale ta forma reklamy miast staje się ostatnio coraz bardziej popularna i jak pokazują przykłady z całej Polski, również całkiem opłacalna.

Contents
Tomasz Karolak ucieka przed policją po gliwickiej starówce. Ucieka, bo urzędnicy zapłacili.I tak filmowcom za plener posłużył m.in. Rynek i Starówka, Radiostacja, osiedle TBS w rejonie ul. Strzelniczej i Granicznej, Park Chopina z ujęciem Palmiarni, Plac Grunwaldzki i okolice fontanny przy pl. Piłsudskiego.Ten popularny trend nie jest tylko polską specjalnością.

Karolak i spółka w ostatnich tygodniach pojawiali się w Gliwicach kilkukrotnie. Kręcą „Klub Włóczykijów”, produkcję inspirowaną powieścią Edmunda Niziurskiego z 1970 roku.

– W ramach umowy twórcy filmu zobowiązali się do uwzględnienia w scenariuszu wskazanych przez miasto charakterystycznych miejsc w Gliwicach. Zostaną one przedstawione jako tło akcji filmu – informuje Maja Lamorska-Gorgol z Wydziału Kultury i Promocji Miasta.

I tak filmowcom za plener posłużył m.in. Rynek i Starówka, Radiostacja, osiedle TBS w rejonie ul. Strzelniczej i Granicznej, Park Chopina z ujęciem Palmiarni, Plac Grunwaldzki i okolice fontanny przy pl. Piłsudskiego.

– Pokazywanie miasta w produkcji filmowej to dobry i sprawdzony sposób na promocję – przykładem może być Sandomierz z ?Ojcem Mateuszem?, czy Bydgoszcz w ?Prawie Agaty? – mówi Lamorska – Gorgol.

Sandomierz rzeczywiście osiągnął wymierne korzyści dzięki obecności w popularnym serialu. Miasto odwiedziło rekordowa liczba turystów, a przyjezdnych oprowadza się „szlakiem ojca Mateusza”. W 2009 roku sandomierskie muzea odwiedziło ponad 40% osób więcej niż w latach poprzedzających emisję serialu. Co ciekawe, zwłaszcza na początku miasto nie wyłożyło na ten cel dużych pieniędzy, zapewniając głównie noclegi i wyżywienie dla ekipy filmowej.

Jednak co do zasady, za występ miasta w filmie czy serialu trzeba zapłacić. Czasem nawet całkiem słono. Płock za „udział” w jednej z produkcji TVP miał wyłożyć milion złotych. Gdańsk wsparł Andrzeja Wajdę i jego „Wałęsę, człowieka z nadziei” kwotą 500 tysięcy złotych.

Tzw. „city placement” wykorzystano także podczas przygód rodziny Boskich w serialu rodzinka.pl. Miejsca ich wakacyjnych wypadów nie były przypadkowe. Województwo lubuskie, Grudziądz i Ełk odpowiednio dofinansowały produkcję.

Ten popularny trend nie jest tylko polską specjalnością.

Za dobry przykład niech posłużą ostatnie filmy Woody’ego Allena. Ten znakomity reżyser, przez lata znany ze swojej miłości do Nowego Jorku, odwiedził niedawno z filmową ekipą Barcelonę, Paryż i Rzym. W 2012 roku media sugerowały, że o angaż postarają się także władze Krakowa. Koszt? Około 15 milionów dolarów.

O ile zagranie u Allena gwarantuje sukces, o tyle gliwicka inwestycja w „Klub Włóczykijów” w złoto zamienić się nie musi. Pewnym znakiem jakości może być udział znanych (choć raczej telewizyjnych) aktorów – Tomasza Karolaka i Wojciecha Mecwaldowskiego.

– Zachęciło nas to, że scenariusz filmu powstał na podstawie powieści, która jest klasyką literatury młodzieżowej a producentom udało się zaangażować do niego znanych i lubianych aktorów – potwierdza Lamorska-Gorgol.

„Klub Włóczykijów” reżyseruje Tomasz Szafrański. Premiera odbędzie się w 2015 roku. Co ciekawe w produkcji „wystąpią” także inne miasta, m.in. Siewierz.

Michał Szewczyk

TAGI:city placementfilm gliwiceGliwiceklub włóczykijówMaja Lamorska-Gorgolplac piłsudskiegopozostalepromocja gliwiceRynek Gliwice
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Udostępnij

Najnowsze komentarze

  • Onkyo - Nowy punkt gastronomiczny na mapie Gliwic. Gliwuś zastąpił Króla Stasia, inna lokalizacja i godziny otwarcia
  • Falkenhorn - Jak szybko „zarobić” 24 punkty karne? Gliwiczanin w mercedesie znalazł się po niewłaściwej stronie wysepki
  • Też mi ... - Jak szybko „zarobić” 24 punkty karne? Gliwiczanin w mercedesie znalazł się po niewłaściwej stronie wysepki
  • Też mi ... - Jak szybko „zarobić” 24 punkty karne? Gliwiczanin w mercedesie znalazł się po niewłaściwej stronie wysepki

Categories

  • ES Money
  • U.K News
  • The Escapist
  • Insider
  • Science
  • Technology
  • LifeStyle
  • Marketing

About US

We influence 20 million users and is the number one business and technology news network on the planet.

Subscribe US

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form]
© Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
wpDiscuz
Welcome Back!

Sign in to your account