Nie widać zagrożeń dla działalności Śląskiego Centrum Logistyki w Gliwicach.
I chociaż w porównaniu z rokiem ubiegłym dochody zakładu nieco spadły, to nie ma powodów do obaw. Spółka, w której większościowe udziały ma gmina Gliwice jest rentowna.
Wystarczy przypomnieć, że zysk, który w 2005 roku wynosił jedynie 175.000 zł, w 2008 r. wzrósł do 1.513.000 zł.
W ostatnich latach gliwicki port znacznie się rozwinął. Powstały nowe, wysokiej klasy magazyny. Obecnie ich łączna powierzchnia wynosi ok. 12 tys. metrów kw.
Wizyta w Centrum Logistyki to pierwsze z cyklu spotkań prezydenta z lokalnymi dziennikarzami w gliwickich przedsiębiorstwach.
Nowi akcjonariusze, nowe możliwości
W 2007 roku Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding S.A. Nabyło blisko 22% akcji w spółce. Dzięki tej inwestycji powstała możliwość budowy nowego kolejowego terminala kontenerowego. Rok 2009 przyniósł kolejnego inwestora – tym razem znaczący pakiet akcji PTK Holding S.A.
kupiła spółka-córka kolei niemieckich, a zarazem największy przewoźnik kolejowy i operator logistyczny w Europie – DB Schenker.
Torami, drogami i wodą
Jak mówi prezydent Zygmunt Frankiewicz, dzięki ŚCL nie tylko został dobrze zagospodarowany teren portu, ale to właśnie tutaj znalazło zatrudnienie blisko 600 osób.
– To powodzenie przyciąga następne firmy logistyczne. Magnesem oczywiście jest też przecinanie się w Gliwicach korytarzy transportowych. Przełomowym momentem dla tej firmy będzie otwarcie autostrady A1 do Ostrawy. Czesi, z którymi często rozmawiam, z tą sytuacją wiążą duże nadzieje – dodaje Frankiewicz.
Nie bez problemów
Zastój produkcyjny w fabryce Opla spowodował zmniejszenie wykorzystywania pociągów jako środka transportu. To jednak nie jedyny problem z jakim musi sobie poradzić ŚCL.
– Mamy problem z głębokością wody w Kanale. Raz jest jej za dużo, a raz za mało. To sprawia, że nie można od nas pływać do polskich portów morskich takich jak Szczecin czy Świnoujście. W związku z tym od dłuższego czasu pozostaje jeden odbiorca masowy, we Wrocławiu – mówi Jerzy Zachara, prezes ŚCL.
Śląskie Centrum Logistyki jest jedną z 9 spółek kapitałowych z większościowym udziałem miasta. Inne z nich to np. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej czy Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.
Łukasz Fedorczyk
Najnowsze komentarze