GLIWICE. Na podłogach parkiety i marmury, nowoczesny sprzęt audiowizualny, klimatyzacja – w takich warunkach obradować będą gliwiccy radni, którzy w maju przenoszą się do Ratusza. Obiekt na Rynku zamieni się w centrum konferencyjno ? sesyjne. Koszt remontu Ratusza wyniesie ok. 7 mln zł.
.
– Przeprowadzka rajców do staromiejskiego ratusza to powrót do tradycji – mówi Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.
To pierwsza tak gruntowna i kompleksowa przebudowa Ratusza od 25 lat. Wzmocniono wtedy główną konstrukcję i wykonano nowe stropy. W 2002 roku przeprowadzono remont elewacji, dachu, tarasu i arkad, jednak wnętrze nadal nie spełniało wymogów stawianych tego typu obiektom.
Dlatego w ubiegłym roku zdecydowano się na przeprowadzenie prac związanych z modernizacją pomieszczeń Ratusza. Remont czterokondygnacyjnego obiektu o łącznej kubaturze prawie 5,5 tys. m3 trwał rok. Projekt opracowała Pracownia Architektoniczna MEZZANINO z Zabrza.
.
Zakres prac był bardzo szeroki. Wystarczy powiedzieć, że z dawnego wnętrza nie zostało praktycznie nic. Wykonawca, firma Welbud z Tarnowskich Gór najpierw zajęła się rozbiórką i wyburzeniami.
O skali tych prac może świadczyć to, że z Ratusza wywieziono 65 dużych kontenerów z gruzem. Zdemontowano wszystkie ścianki działowe, stolarkę drzwiową oraz balustrady na klatce schodowej, skuto tynki i posadzki.
Po trwającym ponad 6 miesięcy remoncie, cały obiekt został unowocześniony i wyposażony w podwieszane sufity, funkcjonalne posadzki, nowe schody wewnętrzne i estetyczną stolarkę drzwiową.
Na wszystkich kondygnacjach powstały olbrzymie pomieszczenia, które w zależności od potrzeb można podzielić przy pomocy systemu ścian przesuwnych. Każde piętro utrzymane będzie w jednej, pastelowej tonacji kolorystycznej.
Od maja głównymi lokatorami Ratusza staną się radni. Dla ich potrzeb na 2 piętrze powstała nowa sala sesyjna z widownią. Jak się dowiedzieliśmy, sala w kształcie litery L będzie wyposażona w nowoczesne instalacje teletechniczne, pulpity z mikrofonami, rzutnik multimedialny oraz duży monitor LCD.
Miejsca dla radnych usytuowano w jednej części sali, drugą – z dwoma monitorami LCD – przeznaczono dla gości i mieszkańców zainteresowanych przebiegiem obrad. Biorąc jednak pod uwagę rozmiary obecnej sali sesyjnej, trudno wyobrazić sobie i radnych i gości w nowych pomieszczeniach. Są one bowiem zdecydowanie mniejsze.
Na tym samym piętrze zaplanowano również sale na pomieszczenia klubów RM oraz wielofunkcyjny pokój biurowy. Szybki kontakt z magistratem zapewni stałe łącze internetowe.
Na pierwszym piętrze powstały dwie sale ? konferencyjna i wielofunkcyjna. Druga z nich będzie mogła być wykorzystywana również do celów gastronomicznych. Na poddaszu znajdą się pokoje biurowe, pomieszczenia gospodarcze i porządkowe.
Na parter przeniesie się Sala Ślubów. W reprezentacyjnym hallu nowożeńcy oraz ich goście będą oczekiwać na rozpoczęcie uroczystości. Będzie można również skorzystać z szatni.
W Ratuszu wykonano całkowicie nowe zaplecze sanitarne. Obiekt dostosowano do aktualnych wymogów budowlanych i przeciwpożarowych. Wymieniono wszystkie instalacje, zainstalowano klimatyzację oraz nowe urządzenia wentylacyjne.
Najważniejszą operacją techniczną był montaż windy, z której korzystać mogą osoby niepełnosprawne. Dzięki nowym drzwiom wejściowym łatwiej będzie dostać się do środka. Stare, dwuskrzydłowe zastąpiono solidnymi, dębowymi.
Po ?wykwaterowaniu? radnych Urząd Miejski wzbogaci się o dwa spore pomieszczenia: po sali sesyjnej oraz po kinie ?Amok?. Na razie jeszcze nie wiadomo w jaki sposób będą one wykorzystywane.
Najnowsze komentarze