Zygmunt Frankiewicz postanowił po raz kolejny wytłumaczyć powody likwidacji linii tramwajowej w Gliwicach.
Tym razem uczynił to w otwartym liście skierowanym do mieszkańców, który zamieszczamy w całości. Czy argumenty prezydenta są przekonywujące? Czekamy na opinie internautów.
Szanowni Gliwiczanie
Za kilka tygodni zamiast tramwajów kursujących obecnie na liniach 1 i 4 (od Wójtowej Wsi do zajezdni przy ulicy Chorzowskiej) na ulice wyjadą autobusy. Wniosek o zamianę tramwajów przez autobusy skierowałem do Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego ? odpowiadającego za organizację komunikacji zbiorowej w 25 gminach. Zarząd KZK GOP przyjął moją propozycję (6 osób ją poparło, a 2 wstrzymały się od głosowania).
.
Dlaczego teraz zająłem się tą sprawą? Tramwaje i torowiska nie były modernizowane od wielu lat i obecnie są w bardzo złym stanie. Miasto nie mogło ich remontować, bo nie było ich właścicielem. Jakie są efekty zaniedbań, widać gołym okiem. Gliwiczanie mieszkający przy linii tramwajowej skarżą się na uciążliwy hałas, osoby starsze, niepełnosprawne i rodzice z dziećmi ? na kłopoty z wsiadaniem do wagonów po wysokich stopniach, a kierowcy ? na zniszczoną nawierzchnię ulic przy torach.
.
Niedawno Gliwice ? podobnie jak inne śląskie miasta ?tramwajowe? ? stały się posiadaczem akcji ?Tramwajów Śląskich?. Należało się zastanowić, co dalej. Wiem, że są tacy gliwiczanie, którzy tramwaje po prostu lubią, przyzwyczaili się do ich widoku, darzą je sentymentem.
Zdaję sobie także sprawę z tego, że biorę na siebie dużą odpowiedzialność.
Przez wiele miesięcy szczegółowo analizowałem ten problem. Gdy zebrałem wszystkie argumenty ?za? i ?przeciw?, okazało się, że przemawiają one ? niestety ? na niekorzyść tramwajów.
.
Aby wprowadzić na szyny nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje trzeba by przeprowadzić gruntowny i niezwykle kosztowny remont torowisk oraz kupić nowe wagony. Miasta nie stać na taki wydatek. Nie ma też możliwości uzyskania na ten cel pieniędzy z Unii Europejskiej. Utrzymywanie tramwajów na liniach 1 i 4 jest dwa razy droższe od autobusów, które mogą je na tej trasie z powodzeniem zastąpić. W dodatku dopłata do gliwickich tramwajów ? ze względu na stosunkowo małą liczbę podróżujących ? jest o połowę wyższa niż średnio w naszym regionie.
.
Co powinni wiedzieć podróżujący dotąd tramwajami? Autobusy będą jeździły tą samą trasą, co obecnie tramwaje ? od Wójtowej Wsi do zajezdni przy ulicy Chorzowskiej. Zostaną oznakowane jako linia A4. Będą to wygodne i nowoczesne pojazdy, spełniające najwyższe normy ekologiczne, a co najważniejsze ? pojazdy niskopodłogowe, do których bardzo łatwo jest wsiadać. Przystanki pozostaną mniej więcej w tych samych miejscach, co obecnie. Autobusy będą kursowały z podobną częstotliwością co tramwaje ? mniej więcej co 10 minut w godzinach szczytu. Nie zmieni się też cena biletów.
Zaproponowałem, aby autobusy zastąpiły w Gliwicach tramwaje od 1 sierpnia.
Jeżeli nie zajdą żadne nieprzewidziane okoliczności, to zmiana nastąpi tego dnia. Szczegółowe informacje na ten temat będą przekazywane na bieżąco.
.
Mam nadzieję, że zaakceptują Państwo moją decyzję, a dotychczasowe Państwa obawy zrekompensuje poprawa komfortu podróży.
.
Z poważaniem
Zygmunt Frankiewicz
Najnowsze komentarze