Przez tydzień na gliwickich trasach testowany jest autobus Solcity SM 12 firmy Solbus.
Niskopodłogowy 12-metrowiec, może pomieścić około 110 pasażerów. Firma Solbus jako jedyna w Polsce oferuje pojazd w wersji z silnikiem zasilanym na gaz skroplony.
W ubiegłym roku PKM zakupił w sumie 32 nowe autobusy. W tym roku planowany jest przetarg na kolejnych 20 pojazdów. Nie wiadomo jeszcze jakich marek, wiadomo natomiast, że nie będą kupowane pojazdy 15 metrowe, tylko dłuższe 18 metrowe.
Czy na gliwickich ulicach obok Solarisów pojawią się również Solbusy?
Solbus, jest stosunkowo lekki, jego masa to (9400?9900 kg), a więc przeciętnie o tonę mniejsza niż w pojazdach konkurencyjnych. Dużą zaletą Solcity 12 są możliwości przewozowe, może on w zależności od wersji jednocześnie zabrać od 109 do 119 pasażerów, z czego od 33 do 37 na miejscach siedzących.
We wszystkich drzwiach stopień wejściowy znajduje się nisko, bo na wysokości 32 cm.
Autobus posiada okna boczne o dużej powierzchni, a dolna linia okien blisko tylnych drzwi nie podwyższa się, co czyni Solbusa bardziej przeszklonym w stosunku do innych autobusów miejskich.
W Gliwicach testowany był pojazd z tradycyjnym napędem, jednak bardzo dużo mówiono o absolutnej nowości na polskim rynku czyli autobusach na gaz.
Choć prezes firmy Solbus zapewniał, że będzie zachęcał do kupowania autobusów na gaz, gdyż są one ekologiczne i bardzo ekonomiczne, to jednak na razie nie ma szans na to, by pojawiły się one w Gliwicach. W przypadku autobusów na gaz wymagane jest posiadanie zbiornika o poj. ok. 30 tys. litrów na skroplony gaz oraz dystrybutora do tankowania. Koszt budowy takiej stacji to ok. 1 mln złotych.
Jeżeli nie zmieni się sytuacja na rynku paliwowym, to taka inwestycja nie będzie opłacalna ? rozwiał wszelkie wątpliwości Henryk Szary, prezes gliwickiego PKM.
Być może, gdy pojawi się możliwość uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej lub innych źródeł w granicach 30 proc. to wtedy będzie można zastanowić się nad zakupem autobusów na gaz.
Nina Drzewiecka
Najnowsze komentarze