GLIWICE. Mamy dobrą informację dla kierowców.
Budowa drugiego odcinka obwodnicy i rondo na newralgicznym skrzyżowaniu to nowe inwestycje, które spowodują, że ul. Daszyńskiego będzie można jeździć i wygodniej i bezpieczniej.
Wraz z powstaniem fragmentu obwodnicy kończącej się na ul. Sowińskiego, zwiększyło się natężenie ruchu na tej, dotychczas spokojnej, ulicy. Korzystający z obwodnicy kierowcy, którzy w godzinach szczytu chcą wydostać się na ul. Daszyńskiego muszą odstać swoje. Podobnie jak ci, oczekujący na ul. Mickiewicza. Pięciowlotowe skrzyżowanie już wcześniej nie należało do najbezpieczniejszych, a obecnie sytuacja jeszcze się pogorszyła.
Jak się dowiedzieliśmy, skrzyżowanie ma zostać przebudowane. Powstanie tam rondo, które powinno wpłynąć na poprawę płynności ruchu.
W kwietniu Zarząd Dróg Miejskich zamierza ogłosić przetarg na wykonanie projektu ronda. Jeżeli w budżecie miasta znajdą się odpowiednie środki, nowa inwestycja powinna być gotowa w przyszłym roku.
Kolejne udogodnienie dla kierowców to przedłużenie zachodniej obwodnicy do ul. Daszyńskiego.
Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to kierowcy praktycznie bezproblemowo przejadą z DK 88 do ul. Daszyńskiego już pod koniec 2010 roku. Przygotowania do realizacji tej inwestycji są obecnie mocno zaawansowane. Większość spraw związanych z kwestią własności gruntów i ich wykupieniem zostało już załatwionych.
Wszystkie sprawy formalne, takie jaki wydanie decyzji środowiskowej, raport oddziaływania na środowisko, pozwolenie wodno-prawne, opinia Zespołu Uzgodnienia Dokumentacji oraz otrzymanie zgody na realizację inwestycji drogowej powinny zostać zakończone w ciągu kilku miesięcy. W optymistycznym wariancie, przetarg na wykonanie II odcinka obwodnicy od ul. Sowińskiego do Daszyńskiego powinien zostać ogłoszony na początku IV kwartału.
Do tego czasu wykonane zostaną prace przygotowawcze. W ramach zawartej umowy notarialnej, inwestor wykupił od Polskich Odczynników Chemicznych część terenu oraz zobowiązał się do przesunięcia ogrodzenia oraz istniejącej drogi i oświetlenia.
Nowy odcinek obwodnicy o długości 1,7 km będzie miał takie same parametry jak te już istniejące. Powstanie więc droga jednojezdniowa, dwupasowa. W bezpośrednim sąsiedztwie zarezerwowany zostanie teren pod drugą jezdnię, która może powstać w przyszłości.
Ze względu na to, że ta część obwodnicy przebiega przez tereny rolnicze, na tym etapie inwestycji przy drodze nie zaplanowano chodników ani ścieżek rowerowych. Jeżeli zaistnieje taka konieczność, będzie je można wykonać później.
Przygotowane studium zagospodarowania przestrzennego kwalifikuje przylegające do obwodnicy obszary jako przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe. W związku z tym, na całej długości tego odcinka powstaną tzw. drogi gospodarcze o nawierzchni szutrowej. Dzięki nim zapewniony będzie dojazd do działek.
W połowie drogi, w miejscu istniejącego obecnie przepustu powstanie przejazd na drugą stronę obwodnicy. W przyszłości będzie można tu wytyczyć i wybudować nową drogę lokalną.
Ze względu na stosunkowo małe natężenie ruchu, nie planuje się wprowadzenia sygnalizacji świetlnej na włączeniach w ul. Sowińskiego oraz Daszyńskiego. Na tej drugiej, takie rozwiązanie pojawi się dopiero po wykonaniu kolejnego odcinka obwodnicy ? liczącego 3,5 km od Daszyńskiego do Rybnickiej.
Najnowsze komentarze