W sprawie Drogowej Trasy Średnicowej będą konsultacje, specjalna strona internetowa i zbieranie opinii od zainteresowanych mieszkańców.
Zgodnie z unijnymi przepisami, jednak bez większego wpływu na kształt inwestycji.
Na koniec okaże się, że DTŚ w Gliwicach powstanie w takim kształcie, w jakim ją wcześniej zaprojektowano.
Jedynym więc efektem dostosowania się do unijnych przepisów, którego domagało się gliwickie stowarzyszenie będzie przesunięcie całej inwestycji w czasie i oczywiście wzrost kosztów.
W drugiej połowie września rozpocznie się akcja informacyjna oraz konsultacje na temat trasy DTŚ w Gliwicach i Zabrzu.
W ich trakcie DTŚ S.A. zaprezentuje nowe warianty przebiegu trasy między Gliwicami i Zabrzem.
– Konsultacje społeczne związane z przygotowaniem i budową kolejnych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej na terenie Zabrza (kontrakty Z3, Z4) i Gliwic poprzedzone będą akcją informacyjną o inwestycji – informuje Danuta Żak, rzecznik prasowy DTŚ S.A.
Informacje przekazane będą społeczeństwu m. in. za pośrednictwem prasy. Uruchomiony zostanie również specjalny portal internetowy. Otwarte zostaną punkty konsultacyjne, w których mieszkańcy będą mogli zapoznać się z wariantami przebiegu trasy i zadawać pytania.
Zaplanowano również kilka bezpośrednich spotkań z mieszkańcami.
.
Po co DTŚ organizuje taką akcję ?
– Chcemy aby zainteresowane osoby mogły zapoznać się z planowaną inwestycją oraz jej wariantami i żeby mogły zgłosić opinie, uwagi czy wnioski ? wyjaśnia Danuta Żak.
Podkreśla przy tym, że działania informacyjno-konsultacyjne prowadzone są z inicjatywy inwestora jeszcze przed wszczęciem postępowania administracyjnego, jednak go nie zastępują.
.
W tej sytuacji nasuwa się pytanie o to, jaki wpływ na kształt inwestycji będą miały wyniki tych społecznych konsultacji?
Jak się dowiedzieliśmy, „konsultacje społeczne służą wymianie informacji i argumentacji i mogą przyczynić się do rozwiązania problemów na etapie planowania inwestycji? Poza tym dzięki nim mieszkańcy uzyskają wszelkie informacje „z pierwszej ręki” i będą mogli uzyskać odpowiedzi na wszelkie nurtujące ich pytania.
Według inwestora, to jeden z wielu elementów, które złożą się na ostateczną decyzję.
– Opinie i postulaty uzyskane podczas konsultacji będą przeanalizowane przez projektantów i inwestora pod względem technicznym, ekonomicznym i społecznym. Posłużą do opracowania raportu, który zostanie dołączony do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia ? mówi Żak.
Ostateczna decyzja będzie należała do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która przeprowadzi postępowanie administracyjne (z udziałem społeczeństwa) dotyczące uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. (Regulują to przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).
.
[poll id=”20″]
Całe zamieszanie z budową gliwicko-zabrzańskiego odcinka DTŚ zawdzięczamy… unijnym przepisom, które zmieniły się w ubiegłym roku. Powstała wtedy konieczność dostosowania do nich polskiego prawa. W zmienionej sytuacji prawnej DTŚ został zmuszony do opracowania nowego raportu oddziaływania na środowisko, w oparciu o bardziej rygorystyczne przepisy oraz kilku wariantów trasy.
Przypomnijmy, że w pierwotnej wersji DTŚ miała przebiegać w śladzie dawnego Kanału Kłodnickiego jako droga bezkolizyjna.
Na razie nieoficjalnie wiadomo, że alternatywne warianty to tzw. północny łączący Zabrze z Gliwicami przez Szobiszowice, tzw. południowy przebiegający przez osiedla Trynek i Sikornik oraz ten, już istniejący – jednak w wersji zwykłej drogi miejskiej, ze skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną.
Odcinek Zabrze-Gliwice trasy DTŚ ma być zgodnie z planami wybudowany do 2014 r. Czy są szanse na dotrzymanie tego terminu? Będzie to w znacznej mierze uzależnione od uzyskania wymaganych w procesie inwestycyjnym decyzji administracyjnych oraz poziomu finansowania.
Nina Drzewiecka
Najnowsze komentarze