Tramwaje znikną z gliwickich ulic 1 września. To już wiemy.
A jak będzie wyglądać trasa autobusu zastępującego tramwaj? Czy tak jak do tej pory będzie się ona kończyć przy pętli? Czy dwa autobusy zmieszczą się na ciasnej ul. Dolnych Wałów?
Linie 1 i 4 zostaną skrócone do granic Rudy Śląskiej i Zabrza, a obsługę ich trasy na terenie Gliwic przejmie nowa linia autobusowa ? A4. Na końcowym odcinku jej trasa zostanie wydłużona i obsługiwać będzie ulice Dolnej Wsi i Słowackiego.
Nowa linia autobusowa A4, która zastąpi linie tramwajowe 1 i 4 na terenie Gliwic, będzie obsługiwana najnowocześniejszym taborem niskopodłogowym, ułatwiającym podróż osobom niepełnosprawnym i starszym. Pojazdy spełniają również najwyższe normy ekologiczne (norma EEV). Linia ta będzie kursować praktycznie po tej samej trasie co 1 i 4 oraz z podobną częstotliwością.
Dodatkowo do trasy A4 włączone zostaną ulice: Dolnej Wsi, gdzie usytuowano 2 przystanki oraz Słowackiego ? 3 przystanki.
Obecnie zatrzymują się na nich autobusy linii 186.
Szkoda, że przy okazji wydłużenia przebiegu nie rozważono możliwości usytuowania przystanku na wysokości skrzyżowania ulic Dolnej Wsi i Głowackiego. Takim rozwiązaniem zainteresowani byli mieszkańcy dzielnicy Wójtowa Wieś, którzy dzwonili do redakcji. Sugerowali, że dzięki temu zapewniony byłby dojazd do kościoła św. Antoniego oraz Przychodni.
Jak dowiedzieliśmy się, w gliwickim PKM, sprawa ewentualnych dodatkowych przystanków znajduje się w gestii KZK GOP.
Niewielkie zamiany przewidziano na odcinku ul. Chorzowskiej, gdzie przystanki Zameczek Leśny, Akacjowa, Lindego i Dąbrowskiego zostaną przeniesione zza torowiska na pobocze jezdni.
Na przystanku przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego autobus jadący w stronę pętli będzie zatrzymywał się przy istniejącej wysepce i korzystał z wydzielonej fazy sygnalizacji świetlnej.
Najbardziej newralgicznym punktem trasy jest ul. Dolnych Wałów, gdzie dotychczas tramwaje od ul. Wieczorka do Zwycięstwa jeździły po jednym torze i czekały na zielone światło. W przypadku autobusów nie będzie przestojów.
Po wprowa- dzeniu zakazu parkowania na całej długości odcinka (Zwycięstwa ? Dolnych Wałów) dwa autobusy mają mijać się bez problemów.
Jak poinformował nas Jan Snakowski, kierownik działu ruchu autobusowego PKM Gliwice, testowany kilkanaście dni temu na ulicach autobus, który wzbudził sporo emocji, nie będzie kursował na trasie A4.
? Po linii A4 będą jeździć krótsze pojazdy ? wyjaśnił. Testy przeprowadzaliśmy w ?warunkach ekstremalnych? ?stąd ten długi autobus, przegubowiec, który faktycznie na niektórych odcinkach miał trochę problemów. Przewidziane na ok. 80 osób pojazdy powinny w zupełności wystarczyć do obsługi tej trasy.
Dla osób podróżujących między Gliwicami a Zabrzem i Rudą Śląską te zmiany wiążą się z koniecznością przesiadki.
– Nie powinna być ona kłopotliwa ? uspokaja Alodia Ostroch, rzecznik prasowy KZK GOP. Pasażer nie będzie też ponosił żadnych dodatkowych kosztów. Bilet skasowany w tramwaju linii 1 i 4 będzie bowiem ważny po przesiadce do autobusu linii A4 i na odwrót ? bilet skasowany w tym autobusie umożliwi jazdę tramwajem tych dwóch linii.
KZK GOP zapewnia, że rozkłady jazdy obu linii tramwajowych i linii autobusowej A4 zostały zsynchronizowane. Pasażerowie będą mogli spokojnie zmienić środek transportu, a jednocześnie nie będą musieli zbyt długo czekać.
Przetarg na obsługę linii A4 został podpisany z gliwickim PKM tylko na 4 miesiące. Dlaczego tak krótko? Okazuje się, że w grudniu wygasa 8-letnia umowa pomiędzy KZK GOP i PKM Gliwice.
Do nowego przetargu na obsługę zachodniej części aglomeracji śląskiej, którą do tej pory zajmował się gliwicki przewoźnik, linia A4 została już włączona.
Jako ciekawostkę można podać, że wyżej wymieniony przetarg ogłoszony przez KZK GOP został oprotestowany przez… Pomorską Komunikację Samochodową z Wejherowa(!).
Firma zarzucała organizatorowi przetargu zbyt rygorystyczne warunki dotyczące m.in. norm ekologicznych, jak i wieku oraz wymaganej ilości pojazdów. Protest nie został uwzględniony.
Najnowsze komentarze