24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum
Powiadomienie Pokaż więcej
Zmiana rozmiaru czcionkiAa
  • Najnowsze
  • Kultura, wydarzenia, imprezy
  • Kryminałki
  • Samorząd, polityka
  • Historia
  • Telewizja
Czytanie Każdy z nich przejechał ponad milion kilometrów. „Kręci się łezka w oku” (TV)
Udostępnij
Zmiana rozmiaru czcionkiAa
24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum
Search
Have an existing account? Zaloguj się
24gliwice.pl - Portal Miejski Gliwice | wiadomości | telewizja | forum > główna > Temat dnia > Każdy z nich przejechał ponad milion kilometrów. „Kręci się łezka w oku” (TV)
Temat dnia

Każdy z nich przejechał ponad milion kilometrów. „Kręci się łezka w oku” (TV)

Michal Szewczyk
Michal Szewczyk Opublikowany 08/12/2013
Udostępnij
Udostępnij
UdostępnijTweet

Zapach spalin, charakterystyczny stukot otwieranych drzwi, a także – nawet zimą – mimowolna „klimatyzacja”. Ikarusy miały swoje wady i zalety.

Historia wysłużonych autobusów sięga w Gliwicach prawie 40 lat i powoli dobiega końca.

Contents
Zapach spalin, charakterystyczny stukot otwieranych drzwi, a także – nawet zimą – mimowolna „klimatyzacja”. Ikarusy miały swoje wady i zalety.Pierwsze Ikarusy pojawiły się w mieście w 1975 roku.Tak jak wszystkie pozostałe Ikarusy, na liczniku ma przejechanych grubo ponad milion kilometrów.Stare Ikarusy PKM Gliwice wystawia na sprzedaż, a chętnych jest tak dużo, że trzeba było ogłosić przetargi.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w mieście w 1975 roku.

Wszystkie sprowadzane były z Węgier, gdzie w Budapeszcie znajdowała się główna fabryka producenta tej znanej marki autobusów.
– Przez ten czas rocznie przychodziło około 10-20 autobusów. Dostarczane były do Katowic gdzie następnie je rozdzielano na poszczególne zajezdnie – mówi Marian Gorlicki, kierownik stacji obsługi PKM Gliwice, który Ikarusami zajmował się od momentu ich pojawienia się w Gliwicach.

Realizacja: Michał Szewczyk, Łukasz Gawin

Obecnie, najstarszy autobus we flocie PKM Gliwice pochodzi z 1983 roku i jeszcze niedawno przewoził pasażerów.

Tak jak wszystkie pozostałe Ikarusy, na liczniku ma przejechanych grubo ponad milion kilometrów.

– Żywotność tych autobusów była różna. Początkowo kratownice nie wytrzymywały i pękały. Były fest obciążane, do autobusów licznie wchodzili pracownicy hut i kopalni. Później kratownice zostały zmodernizowane i jakoś te autobusy wytrzymywały – mówi Marian Gorlicki.

Ikarusy, choć przez pasażerów utożsamiane były raczej z brakiem komfortu, dla kierowców to jedne z lepszych pojazdów jakie mogli prowadzić.
– To był wóz może dla pasażerów niezbyt wygodny, ale dla kierowców wszędołaz. Wysoki, wszędzie przeszedł. Zima – nie zima, ślisko – nie ślisko, nie było problemu – opowiada Mirosław Ślęzak, który Ikarusy kierował przez kilkadziesiąt lat.

Silnik Ikarusa to 280 koni mechanicznych. Na 100 kilometrów spala 46 litrów oleju napędowego i na jednym baku jest w stanie przejechać w mieście około 500 kilometrów. Nie zrobi tego zbyt szybko, bo maksymalna prędkość z jaką bezpiecznie się porusza to około 70 km/h.

– To był autobus z wysoko umieszczoną podłogą, wszędzie mógł wjechać. Był też pojemny. Okna miał otwierane szeroko, choć przewiew był czasem nawet za duży – uśmiecha się Marian Gorlicki.

Twarde siedzenia, tłok i wysokie schody. Jak mówi pan Mirosław, pasażerowie często w trakcie jazdy podchodzili do kabiny i narzekali na warunki jazdy panujące w autobusie.

– Jak przyjeżdżałem do Katowic to mówili: ooo na taką daleką trasę takim heblem przyjechał. Ludzie jak już doświadczyli tych nowoczesnych pojazdów, to jak się przyjechało takim Ikarusem to kręcili nosem – mówi Mirosław Ślęzak.

Choć kiedyś pasażerowie wytykali mankamenty, teraz ustawiają się w kolejce po zakup wysłużonych pojazdów.

Stare Ikarusy PKM Gliwice wystawia na sprzedaż, a chętnych jest tak dużo, że trzeba było ogłosić przetargi.

Cena za takie „cacka” nie jest wygórowana. Wystarczy około 4 tysięcy złotych.

– Gdy one już w niebyt odchodzą to łezka się kręci, były niezawodne. W swoich czasach najlepsze – wspomina Mirosław Ślęzak.

– Szkoda tych autobusów, było jednak do nich przywiązanie. Przetrwały przez lata – mówi nie bez żalu Marian Gorlicki.

Ostatni Ikarus wyjedzie na gliwickie drogi pod koniec roku. Następcy wysłużonych pojazdów stawią się na parkingu PKM Gliwice w połowie grudnia. To 22 nowoczesne autobusy marki Solaris.
(msz)

TAGI:AUTOBUSY GLIWICEGliwiceikarusypozostaleTelewizja, materiały wideo
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Print
Udostępnij

Najnowsze komentarze

  • Onkyo - Nowy punkt gastronomiczny na mapie Gliwic. Gliwuś zastąpił Króla Stasia, inna lokalizacja i godziny otwarcia
  • Falkenhorn - Jak szybko „zarobić” 24 punkty karne? Gliwiczanin w mercedesie znalazł się po niewłaściwej stronie wysepki
  • Też mi ... - Jak szybko „zarobić” 24 punkty karne? Gliwiczanin w mercedesie znalazł się po niewłaściwej stronie wysepki
  • Też mi ... - Jak szybko „zarobić” 24 punkty karne? Gliwiczanin w mercedesie znalazł się po niewłaściwej stronie wysepki

Categories

  • ES Money
  • U.K News
  • The Escapist
  • Insider
  • Science
  • Technology
  • LifeStyle
  • Marketing

About US

We influence 20 million users and is the number one business and technology news network on the planet.

Subscribe US

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form]
© Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
wpDiscuz
Welcome Back!

Sign in to your account