Firma o znanej wiarygodności, ankieterzy pukający do drzwi mieszkań i dwa pytania.
Tak będą wyglądać badania sondażowe, które mają pokazać czy gliwiczanie są zadowoleni z zamiany komunikacji tramwajo- wej na autobusową.
Decyzję o przeprowadzeniu sondażu wśród mieszkańców podjęła na lipcowej sesji Rada Miejska.
Burzliwie dyskutowano nad tym, jak sformułowane mają być pytania oraz w jaki sposób je zadać, aby wyniki konsultacji społecznych dotyczących wprowadzenia autobusów na linii tramwajowej były wiarygodne i odzwierciedlały stan faktyczny. Zdecydowano się na badania sondażowe.
Profesjonalna firma za pośrednictwem ankieterów zbada stopień zadowolenia gliwiczan z tego środka lokomocji.
Na lipcowej sesji kilku radnych wątpiło w to, że pytania zadawane przez ankieterów przyniosą wiarygodny wynik. Ich zdaniem mieszkańcy odpowiadać będą pod presją ankietera, który sugerować może konkretną odpowiedź. Tym samym wyniki byłyby zafałszowane.
– Na razie jesteśmy na etapie przygotowywania umowy i wyboru firmy, która przeprowadzi badania opinii publicznej. Żeby nie było wątpliwości co do wiarygodności wyników tych badań, postanowiliśmy zadanie powierzyć profesjonalistom, którzy mają bogate doświadczenie w przeprowadzaniu takich badań. Sondaż przeprowadzi CBOS, OBOP albo PENTOR ? informuje Łukasz Oryszczak z Wydziału Kultury i Promocji Miasta.
Badania przeprowadzone będą na około 1000-osobowej reprezentatywnej grupie dorosłych mieszkańców Gliwic, metodą face-to-face, czyli wywiadu osobistego. Ankieterzy będą dzwonić do drzwi i prosić o odpowiedź na dwa pytania
Treść pytań ustalono na lipcowej sesji Rady Miejskiej: Czy Pani/Pana zdaniem zastąpienie komunikacji tramwajowej na liniach 1 i 4 autobusem poprawiło komunikację publiczną? oraz: Czy jest Pani/Pan za przedłużeniem linii nr 1 do Trynku i Sikornika oraz linii nr 4 do Ostropy?
Okazało się jednak, że wymagają one doprecyzowania.
– Uchwała została podjęta 18 lipca, zanim zapadła decyzja, że dwie linie tramwajowe 1 i 4 zastąpi jedna linia autobusowa A4. Drugie pytanie należy zatem sformułować tak, by zawierało odniesienie do linii autobusowej A4 a nie linii autobusowych 1 i 4, gdyż takie nie istnieją – informuje Łukasz Oryszczak. I dodaje:
– Obecnie sprawdzamy, czy należy przyjąć uchwałę korygującą pytanie numer 2, czy możemy to zrobić sami w trakcie przygotowywania konsultacji, informując Przewodniczącego Rady i komisję, która była wnioskodawcą
Katarzyna Klimek
Najnowsze komentarze