? Czy dotyczy to owoców, czy na przykład alkoholu ? ceny raczej zostają takie same ? przekonuje pan Tadeusz, ajent jednej z gliwickich ?Żabek?.
Czy podwyżka VAT, która nastała wraz z nowym rokiem, wpłynęła na zasobność naszych portfeli?
Wszyscy zastanawiali się, jak na cenach artykułów spożywczych, codziennego użytku oraz benzynie odbije się jednoprocentowa podwyżka podatku VAT. Gdzieniegdzie ceny wzrosły o kilka groszy, gdzie indziej zostały nawet zaokrąglone. Nie wszędzie tak się jednak stało. Są produkty, które kupimy za taką samą sumę, jak w starym roku.
? W sieci sklepów ?Żabka? dostajemy wszystkie zmiany odgórnie. Te, które weszły od nowego roku, mam automatycznie w komputerze. Jedne towary są w tej samej cenie, inne w wyższej. Trudno mówić tu o konkretnych produktach. Klient jednak nie powinien odczuć znacznych zmian. Widzę po fakturach, że ceny produktów są raczej takie same, za wyjątkiem tego, że VAT na nie jest inny ? wyjaśnia pan Tadeusz.
Wielu gliwiczan zakupy robi w hipermarketach. Te jednak mają swoją politykę na pozyskanie klienta.
?W Tesco VAT nie szkodzi cenom? ? takie zapewnienie można przeczytać na stronie internetowej hipermarketu. Sieć sklepów Tesco zadeklarowała, że po 1 stycznia ceny produktów, na które wzrasta VAT, nie ulegną zmianie. Nie zawsze tak jest, chociaż trudno jednoznacznie określić czy nieznaczne podwyżki wynikają wprost ze wzrostu VAT.
Porównaliśmy ceny tych samych produktów przed nowym rokiem i już po jego rozpoczęciu. Rozpuszczalna kawa ?Nescafe Classic? zdrożała o 5 groszy na opakowaniu, Cukier ?Polski Cukier? o 4 grosze na kilogramie, a czekolada Alpen Gold z orzechami o 20 groszy na tabliczce. Nie są to szokujące podwyżki, ale w skali większych zakupów mogą mieć znaczenie. Są jednak i dobre wieści, prócz wzrostu cen, można dostrzec też obniżki. Staniała woda mineralna Żywiec Zdrój ? ze 1,79 na 1,69, oraz pomarańcze deserowe i to aż o 50 groszy.
Dużo lepiej na tym tle wypadają markety. Paweł Tymiński, rzecznik prasowy sieci Biedronka, deklaruje, że ceny nie uległy zmianie. Podobnie jest w przypadku sklepów Lidl.
? Podjęliśmy decyzję, że podwyżkę VAT, sieć sklepów Lidl bierze na siebie ? mówi Anna Biskup reprezentująca market. ? Będziemy jednak bacznie obserwować i analizować rynek pod kątem wszystkich czynników, które są składową cen produktów, jak ceny paliwa czy surowców ? dodaje.
Zapewniania o utrzymaniu cen sprzed nowego roku pokrywają się z tym, co zaobserwowaliśmy na sklepowych półkach. Wśród wziętych pod lupę produktów, żaden nie zdrożał, ale tez nie staniał.
.
A jak przebiegła podwyżka VAT-u w sklepach RTV i AGD?
Media Markt od początku zaserwował swoim klientom weekend z artykułami, których ceny były pomniejszone właśnie o wartość nieszczęsnego podatku. Jak przekonują w reklamach: ?Liczą się ceny bez VAT-u?.
Sklepy RTV EURO AGD nie kuszą w tym tygodniu niczym nowym. Czy w takim razie zapłacimy u nich teraz więcej za telewizor czy laptop? Kolejny raz porównaliśmy ceny z 2010 i 2011 roku. Cena lodówki Indesit wzrosła ze 1199 na 1249 złotych, telewizora LCD Sony z 37-calowym ekranem z 2499 do 2549 złotych. Żelazko Tefal zdrożało o10 złotych. Są to nieliczne podwyżki, których jednak nie sposób nie zauważyć.
Przeprowadzone do tej pory umiarkowane podwyżki mogą być tylko chwytem, pozwalającym uśpić czujność klienta. Wraz z kolejnymi dostawami zauważymy pewnie kolejne wzrosty cen. Nie pozostaje jednak nic innego, jak je zaakceptować.
Najnowsze komentarze