Dzisiaj – pierwszy dzwonek. Naukę w gliwickich szkołach rozpoczęło prawie 23 tysiące uczniów.
W nowym roku uczniowie mogą mieć powody do zadowolenia – będzie więcej wolnych od nauki dni.
– Choć dopiero po 2012 r. nauka dla sześciolatków będzie obowiązkowa, to w nowym roku szkolnym naukę w gliwickich szkołach rozpocznie aż 175 sześciolatków. To najwięcej na Śląsku….
– To dobra informacja, ponieważ rozpoczęcie nauki przez dzieci 6 ? letnie wpływa na ich dalszy rozwój i sukces edukacyjny. Dlatego cieszę się, że Gliwice są takim miejscem, w którym najmłodszych uczniów jest na Śląsku najwięcej. Z pewnością rodzicom łatwiej było podjąć taką decyzję w sytuacji, gdy przekonali się, że szkoła jest przyjazna i przygotowana na przyjęcie ich dzieci.
Warto przypomnieć, że w Gliwicach specjalnie z myślą o najmłodszych uczniach zaplanowano budowę 7 szkolnych placów zabaw przy szkołach podstawowych – w 5 na ul. Żwirki i Wigury, 11 na ul. Pocztowej, 12 na ul. Kopernika, 16 na ul. Kilińskiego, 18 na ul. Okrzei, 23 na Sikorniku i w 39 na ul. Obrońców Pokoju. Place mają być gotowe do końca października. Koszt inwestycji to ok. 1,45 mln zł. Gliwicki samorząd otrzyma na ten cel z budżetu państwa prawie 680 tys. zł w ramach programu ?Radosna szkoła?.
– Uczniów zapewne ucieszy informacja, że w tym roku szkolnym będzie więcej wolnych od nauki dni. Nowy projekt ministerstwa zakłada, że oprócz tych już zagwarantowanych ustawowo, szkoły będą mogły wprowadzić dodatkowe.
– Rzeczywiście przygotowaliśmy projekt, dzięki któremu dyrektor szkoły będzie decydował o terminie dodatkowych dni wolnych. Są to przede wszystkim dni przeznaczone na przeprowadzenie egzaminu gimnazjalnego, sprawdzianu po szkole podstawowej i matury. Tradycyjnie też wolnymi dniami są dni między świętami, np. pomiędzy 1 i 3 maja, czy tez piątek po Bożym Ciele. Dodaliśmy do nich jeszcze trzy i te będą mogły być wykorzystane zgodnie z potrzebami szkoły. Do tej pory o wolnych dnia decydował minister, teraz będzie robił to dyrektor. Pozwoli to na lepsze rozplanowanie roku szkolnego. W wielu wypadkach sztywne ustalanie dni wolnych na poziomie centralnym dezorganizowało pracę szkoły. Mam na myśli np. zespoły szkół, w których jest i gimnazjum i liceum ogólnokształcące. W takiej szkole trudniej przeprowadzić egzamin maturalny i gimnazjalny, bo są w różnych terminach. Jak piszą gimnazjaliści to nie wiadomo co zrobić z maturzystami i odwrotnie. Teraz dyrektor będzie mógł zaplanować te dni bardziej elastycznie. Dajemy autonomię dyrektorom i robimy kolejny krok w kierunku usamodzielnienia się placówek edukacyjnych.
W gestii dyrektora pozostanie również podjęcie decyzji w sprawie dodatkowych dni wolnych przypadających np. w piątki między innymi świętami czy umożliwienie obchodzenia dni świątecznych uczniom innych wyznań. Większa liczba dni wolnych wiąże się z tym, że zajęcia będą kończyły się w ostatni piątek czerwca. W tym roku szkolnym z uwagi na to, że ostatni piątek czerwca przypada na piątek po Bożym Ciele, rok szkolny zakończy się dla uczniów w środę 22 czerwca, a więc będzie krótszy.
Na pierwsze wolne dni uczniowie mogą liczyć już 14 października, w Dzień Nauczyciela. Później wolny będzie też 1 i 11 listopada, a także 12 listopada, bo to piątek. Kolejna przerwa w nauce rozpocznie się 23 grudnia i potrwa aż do 3 stycznia. Na przełomie stycznia i lutego wypadają dwa tygodnie ferii. W kwietniu przerwa świąteczna zacznie się 21, a skończy 26. Do tego jeden dzień wolnego na egzamin szóstoklasisty i dwa dni wolnego na egzamin gimnazjalny. Od 1 do 3 maja będziemy świętować długi weekend, a później dni wolne przypadną na czas matur.
Na wszystkie te zadania dyrektor szkoły zawodowej i podstawowej może przeznaczyć do 6 dni, dyrektor gimnazjum do 8, a dyrektor liceum i technikum do 10.
– Co roku coraz więcej środków unijnych przeznaczanych jest na programy związane z edukacją. Jak szkoły radzą sobie z pozyskiwaniem tych unijnych dotacji?
– Z roku na rok coraz lepiej. Przykładem mogą być właśnie Gliwice, gdzie szkoły przygotowały specjalne programy i uzyskały na ich realizację unijne fundusze. W tym roku nowością będzie możliwość pozyskania środków z programu, o nazwie Indywidualizacja Procesu Kształcenia. To program, który w woj. śląskim rozpocznie się w 2011 roku. Środki będą przeznaczone na dodatkowe zajęcia dla dzieci z klas 1-3. Szkoły mogą dodatkowo zorganizować zarówno np. zajęcia logopedyczne, jak też pozwalające na pracę z dziećmi bardzo zdolnymi. Dla najmłodszych uczniów przekazujemy do wszystkich regionów 150 mln euro, to jest ponad 625 mln zł.
Najnowsze komentarze