Dobiega końca pierwszy sezon Gliwickiego Roweru Miejskiego. W piątek rowery trafią do magazynu, a ponownie będziemy mogli z nich korzystać od 1 marca.
– Gliwiczanie pokochali rower miejski i bardzo chętnie z niego korzystają. Dzięki takiej alternatywnej, przyjaznej dla środowiska formie komunikacji, miasto staje się coraz bardziej ekologiczne. Mamy nadzieję, że kolejny sezon będzie równie udany – mówi Ewa Staszków z Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
Tak duże zainteresowanie może przerodzić się w decyzję o rozbudowie systemu stacji rowerowych. Obecnie jest ich 10, a gliwiczanie do dyspozycji mają łącznie 100 rowerów. Na razie Magistrat jednak tonuje nastroje, choć nie zaprzecza, że rozszerzenie sieci stacji jest możliwe.
– Nie podjęto jeszcze decyzji dotyczących rozbudowy systemu Gliwickiego Roweru Miejskiego – informuje nas Mariola Pendziałek, naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych UM. – Po zakończeniu obecnie trwającego sezonu zostaną przeanalizowane wszystkie dane wypożyczeń rowerów, istniejące lokalizacje oraz te zaproponowane przez mieszkańców i zostanie podjęta decyzja o ewentualnej rozbudowie – dodaje.
Łącznie, przez cały okres funkcjonowania systemu, rowery miejskie w Gliwicach wypożyczono 60 tysięcy razy, a w systemie zarejestrowało się ponad 6700 osób. Co ciekawe, co czwarte wypożyczenie zostało dokonane przez osoby spoza Gliwic lub mieszkańców miasta, którzy mieli już konto w innym systemie Nextbike.
Jak informuje operator, każdy gliwicki rower ma za sobą średnio 600 wypożyczeń. Użytkownicy najchętniej rowery wypożyczali w maju, kiedy dokonano 12 192 wypożyczeń. Najpopularniejszym dniem był jednak piątek, 31 marca. Jednego dnia dokonano aż 857 wypożyczeń, co oznacza, że rowery były wypożyczane średnio co półtorej minuty. Przez cały sezon średni czas jednego wypożyczenia Gliwickiego Roweru Miejskiego to 21 minut i 39 sekund.
Najpopularniejsze stacje Gliwickiego Roweru Miejskiego:
1. Dworzec
2. ul. Akademicka
3. pl. Inwalidów Wojennych
4. skwer Dessau
5. pl. Piłsudskiego
Najpopularniejsze trasy:
1. ul. Akademicka do Dworzec
2. Dworzec do ul. Akademicka
3. Dworzec do pl. Inwalidów Wojennych
4. pl. Inwalidów Wojennych do Dworzec
5. Dworzec do skwer Dessau
Przypomnijmy, pomysł wprowadzenia rowerowych wypożyczalni w Gliwicach pojawił się za sprawą radnego Dominika Dragona (PO) w 2008 roku. Szybko trafił jednak do „ratuszowej zamrażarki”. Gdy wydawało się, że przepadł na zawsze, nieoczekiwanie wrócił pod obrady Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji pod koniec grudnia 2015 roku. To wówczas wiceprezydent Piotr Wieczorek określił go mianem „miejskiego gadżetu, galanterii miejskiej”. Ostatecznie projekt znalazł jednak poparcie radnych i system wystartował w marcu 2017 roku. Koszt jego wdrożenia wyniósł 931 tysięcy złotych.
Choć trudno wyciągać wnioski już po pierwszym sezonie funkcjonowania systemu, statystyki pokazują, że inicjatywa znalazła swoich odbiorców i warto pomyśleć nad jej poszerzeniem.
Michał Szewczyk