Nowy, rozbudowany zakład produkcyjny Opla, od 4 kwietnia przyszłego roku ma rozpocząć produkcję samochodów dostawczych. Auta będą miały tradycyjne napędy benzynowe, a także elektryczne. Fabryka Stellantis w Gliwicach ma być jedynym zakładem tego koncernu, gdzie produkowane będą dostawcze „elektryki”.
Przypomnijmy, że pod koniec listopada z linii produkcyjnej Opla zjechała ostatnia Astra, tym samym “stara” fabryka OMP w naszym mieście przeszła do historii.
Z początkiem nadchodzącego roku działające w naszym mieście spółki Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland definitywnie połączą się w jedną firmę pod nazwą Stellantis Gliwice i zmienią profil produkcji. Od kwietnia 2022 roku w rozbudowanym zakładzie produkowane będą seryjnie samochody dostawcze, takie jak Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano.
Fabryka, w której działać będą m.in. nowe wydziały karoserii i montażu oraz lakiernia przyszłego Stellantisa Gliwice, wyprodukuje duże samochody dostawcze o trzech długościach (L2, L3, L4) i dwóch wysokościach (H2 i H3).
Początkowo będą to vany typowo użytkowe w różnych wersjach, także na rynek brytyjski. Później zostaną wdrożone odmiany osobowe i warianty przeznaczone pod zabudowy specjalne, które także będą realizowane fabrycznie.
Plany Stellantisa przewidują, że w przyszłym roku z Gliwic wyjedzie ok. 50 tys. nowych aut dostawczych, a nowoczesna fabryka typu greenfield zapewni miejsca pracy wszystkim pracownikom (2 tys. osób) obecnego zakładu Opel Manufacturing Poland.
Najpierw produkcja będzie prowadzona na jedną zmianę. Od sierpnia 2022 roku planowane jest uruchomienie drugiej zmiany. Trzecia dołączy jesienią, na przełomie października i listopada.
W związku z tym zaplanowano zwiększenie zatrudnienia o kolejne 500 osób. Finalnie zatem w Stellantis Gliwice będzie pracowało na trzy zmiany około 2,5 tys. osób. W 2023 roku docelowa produkcja zostanie rozkręcona do 100 tys. aut rocznie.
Firma przygotowuje się do uruchomienia seryjnej produkcji. W gliwickiej fabryce od miesięcy prowadzone są prace przygotowawcze, w tym testy maszyn i urządzeń (m.in. dziewięciu autonomicznych pociągów elektrycznych – bez maszynistów i szyn, ponad 380 robotów, 35 ruchomych platform w nowej hali montażu napędów i wyposażenia), a także systemów informatycznych i logistycznych. Równolegle kontynuowana jest testowa produkcja pojazdów, którą z sukcesem – od modelu Peugeot Boxer – rozpoczęto już w sierpniu tego roku.
(żms)/UM Gliwice (tekst skrócony)
fot. Stellantis