Na terenie kampusu Politechniki Śląskiej testowany będzie autonomiczny, elektryczny pojazd, którego konstrukcja opracowana została przez firmę BLEES we współpracy z uczelnią. Testy rozpoczną się w połowie listopada i potrwają 5 tygodni.
Minibus BB-1 ma jeździć po ulicy Akademickiej, gdzie przewidziano w związku z tym trzy przystanki. Politechnika ogłosiła konkurs na ich nazwy – na zgłoszenia propozycji (od osób pełnoletnich) czeka do 27 października. Szczegółowe informacje oraz formularze zgłoszeniowe można znaleźć TU.
– Studenci i mieszkańcy Gliwic będą mogli wziąć udział w testach i z bliska przyjrzeć się zastosowaniu najnowszych technologii wykorzystującej m.in. zaawansowane technologicznie sensory, systemy rozpoznawania obiektów 3D oraz sztuczną inteligencję – czytamy na stronie gliwickiej uczelni.
Pojazd będzie poruszał się wzdłuż ulicy Akademickiej i będzie zatrzymywał się na trzech przystankach:
- przy rektoracie,
- na skrzyżowaniu ulic Akademickiej i Bolesława Krzywoustego,
- przy Wydziale AEiI oraz Wydziale Architektury.
Projekt dotyczący budowy autonomicznego minibusa BB-1 był realizowany przez ponad trzy lata przez firmę BLEES we współpracy z Wydziałem Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej. W projekcie biorą także udział pracownicy Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki. W ubiegłym roku w hali Prezero Arena Gliwice dokonano prezentacji konstrukcji pojazdu jeszcze bez karoserii. Na nagraniach można było też oglądać prezentację przejazdu minibusa po drogach na terenie Nowych Gliwic. Teraz pojazd pojawi się na ulicy, gdzie nie ma praktycznie ruchu samochodowego.
Przypomnijmy, że pojazd wykonany z komponentów platformy elektrycznej MEB Volkswagen’a, wyposażony miał być w 15 miejsc (w tym 7 siedzących) i dostosowany do osób poruszających się na wózku oraz niedowidzących.
Nowoczesny minibus marki Blees mógłby zdefiniować na nowo pojęcie „kierowcy”. Zgodnie z wizją firmy, operator zdalny zyskałby pełną kontrolę nawet nad 10 pojazdami jednocześnie. Zaawansowany system z zestawem sensorów ma pozwalać na autonomiczne sterowanie pojazdami i obserwacje otoczenia na poziomie niedostępnym dla człowieka – jak m.in. perspektywa 360 stopni, widzenie laserowe czy widzenie we mgle. Ponadto czas reakcji powinien skrócić się do 100 ms (0,1 sekundy).
(żms)