W miasteczku Politechniki Śląskiej rozpoczęły się testy autonomicznego pojazdu BLEES. Na razie bez pasażerów – do końca tygodnia przejazdy będą realizowane tylko w obecności operatora. Później mają zacząć się kursy z zainteresowanymi udziałem osobami.
Około godziny 11:00 na miejscu zjawili się policjanci z wydziału ruchu drogowego. Wizyta miała na celu przede wszystkim kontrolę prawidłowości oznakowania, ale mundurowi weszli także do środka minibusa, gdzie dopytali, jak w fazie testów będą realizowane dodatkowe poziomy zabezpieczeń.
– Oprócz tych zaimplementowanych systemowi automatycznego kierowania algorytmów, powinien naszym zdaniem być dodatkowy stopień i są! Jest bardzo dobrze – komentuje podinspektor Marek Słomski, oficer prasowy KMP Gliwice.
Uwaga na Akademickiej. Przejazdy realizowane będą co 15 minut
Na zamkniętej dla ruchu ulicy Akademickiej co kilkadziesiąt metrów ustawiono oznakowanie ostrzegawcze z informacją o prezentacji minibusa i prośbą o zachowanie ostrożności. Trasa prowadzi od Rektoratu (przystanek PoliBlees), przez Wydział Elektryczny (Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości), po Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej (Wieża Magów). Nazwy przystanków zostały wyłonione w konkursie zorganizowanym przez Politechnikę Śląską.
Przejazd BB-1 odbywa się regularnie w dni robocze, w dwóch kierunkach. Kursy mają odbywać się co 15 minut między godzinami 9:00 a 14:45, z godzinną przerwą między 12:00 a 13:00.
Autonomiczny minibus Blees BB-1 jest innowacyjnym środkiem transportu wyposażonym w szereg elementów mających zapewniać komfort i bezpieczeństwo. Pojazd ma około 5 m długości i waży blisko 3 tony. Jest wyposażony w baterię o pojemności 58 kWh, której czas ładowania do 80% z ładowarki plug-in wynosi ok. 30 minut.
Na pokładzie znajduje się operator lokalny, który monitoruje przebieg testów oraz może przejąć manualną kontrolę nad pojazdem. Pojazd korzysta z map w wysokiej rozdzielczości przygotowanych do jazdy autonomicznej, które dostarczają precyzyjnych informacji o lokalizacji i obszarze przejazdu minibusa.
Wszystkie manewry monitorowane są przez moduł nadzoru, którego zadaniem jest ciągłe utrzymywanie bezpieczeństwa pojazdu. Pojazd autonomiczny Blees BB-1 porusza się z zadaną prędkością, która powinna zapewniać bezpieczeństwo przejazdu na trasie testów.
System autonomii stale dostosowuje różne parametry, takie jak prędkość, przyspieszenie, zwalnianie i odśrodkowe przyspieszenie. Wszystko to, aby zapewnić pasażerom wygodę.
Pojazd jest wyposażony w szereg czujników obejmujących cały obszar wokół pojazdu. W ten sposób zapewniają jego lepszą orientację w terenie oraz w bieżącej sytuacji na drodze.
– Testy Blees BB-1 w Gliwicach to ważny krok na drodze do wprowadzenia autonomicznych minibusów w komunikacji zbiorowej. W przyszłości tego typu pojazdy będą uzupełnieniem transportu publicznego, realizując przewozy na obszarach, gdzie obecnie jest to niemożliwe lub nieefektywne. W ten sposób zwiększy się dostępność komunikacji publicznej dla wszystkich mieszkańców – informuje miasto.
(żms), UM Gliwice