Nowy zegar nad głównym wejściem, windy, ruchome schody
– za 15 miesięcy Gliwice zyskają dworzec na miarę XXI wieku. Spółka PKP rozpisała przetarg na wykonanie robót budowlanych. Opublikowane wizualizacje obiektu robią imponujące wrażenie.
Pod koniec przyszłego roku zaniedbany dworzec kolejowy w Gliwicach przestanie straszyć podróżnych, a miasto zyska nową wizytówkę. Rozpisany w ubiegłym tygodniu przetarg obejmuje gruntowną modernizację peronów, hali dworca oraz przejść podziemnych.
– Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu do najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – zapowiada biuro prasowe spółki.
Projekt budowlany, autorstwa pracowni Pas Projekt Archi Studio, robi imponujące wrażenie. Wnętrze dworca ma zostać utrzymane w stonowanej i nienarzucającej się kolorystyce. Wyremontowana zostanie elewacja, która zyska tym samym nową iluminację.
Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Sporym udogodnieniem ma być także połączenie specjalnym korytarzem holu autobusowego i głównego. Elegancko na wizualizacjach prezentują się przeszklone zadaszenia nad peronami.
– Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji – dodaje Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP S.A. we Wrocławiu.
Na pewno zachowa się mozaika w główny holu, wykonana w drugiej połowie lat 60-tych ubiegłego wieku w Spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze. Autorami jej projektu byli Witold Bulik i Zygmunt Lis. Mozaika wpisana jest do wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Oferty w przetargu można składać do 18 sierpnia. Możliwe że na czas robót budowlanych, które potrwają 15 miesięcy, wykonawca zorganizuje tymczasowy dworzec kontenerowy, który umożliwi w miarę sprawną obsługę podróżnych. W biurze prasowym spółki PKP zapewniają, że termin ukończenia prac, do końca 2015 roku, jest niezagrożony.
Przypomnijmy – terminowe zamknięcie inwestycji, to główny warunek uzyskania przez PKP sporej, bo 83-milionowej, dotacji z Unii Europejskiej.
Według wstępnego kosztorysu, cała inwestycja ma pochłonąć około 140 mln zł.
(mpp)