Gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej zajął drugie miejsce w plebiscycie na „Betonową Kostkę”, czyli najgorszą realizację w przestrzeni publicznej na Śląsku.
– To za politykę ukierunkowaną na kierowców, a nie mieszkańców i pieszych oraz za podział miasta – argumentuje jury konkursu.
Zwycięzcą tegorocznej edycji plebiscytu Betonowa Kostka zostało Wyburzenie hali Kleofas w Katowicach. Z kolei trzecie miejsce zajął parking na placu przed Spodkiem za brak sprawnej polityki względem reprezentacyjnej przestrzeni publicznej w mieście.
? Naszym zdaniem jedyną właściwą strategią rozwoju współczesnych centrów miast jest podejmowanie decyzji i wprowadzanie zmian na korzyść mieszkańca-pieszego czy też rowerzysty. Realizacja DTŚ w Gliwicach jest zaprzeczeniem takiego podejścia. Trasa szybkiego ruchu będzie z całą pewnością służyć kierowcom, ale negatywnie wpłynie na komfort życia czy też spędzania czasu w centrum Gliwic. Przez nominację chcemy publicznie wyrazić sprzeciw wobec takich działań ? wyjaśniali nominację dla DTŚ organizatorzy.
Plebiscyt cieszący się od lat dużym zainteresowaniem regionalnych mediów organizowany był już po raz jedenasty. Do tej pory architektonicznym bublem roku zostawały przede wszystkim inwestycje zlokalizowane w Katowicach m.in. kompleks 4 Wieże na osiedlu Tysiąclecia, modernizacja dawnego budynku kina Kosmos, hala widowiskowo-sportowa w katowickich Szopienicach czy likwidacja kolejki linowej w Parku Śląskim. Dwa razy ?betonowa kostka? powędrowała do Bytomia.
Nagrodę „Superjednostki”, czyli najlepszej inwestycji architektonicznej w województwie (do której nominowany za całokształt działalności był gliwicki TBS) otrzymał w tym roku remont i przebudowa kamienicy przy ulicy św. Jana 10 w Katowicach.
Plebiscyt organizuje Stowarzyszenie Moje Miasto z Katowic. W tym roku, w jury konkursu zasiedli przedstawiciele świata nauki i architektury. Głos w internetowym głosowaniu zabrali także mieszkańcy.