Gliwice i Bytom zyskają niebawem bezpośrednie połączenie kolejowe na lotnisko w Pyrzowicach – ale będzie to tylko po jednym kursie w każdą stronę. Pociągi na tej trasie mają kursować od niedzieli, 9 marca – tego dnia zacznie obowiązywać wiosenna korekta rozkładów jazdy.
Wraz z nią pojawią się też nowe utrudnienia, które wynikają z coraz szerszego frontu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK w obrębie Katowickiego Węzła Kolejowego i nie tylko.
W największej w województwie śląskim stacji Katowice tylko perony trzeci i czwarty umożliwiają swobodną wymianę pasażerską. Do 19 maja obsługa peronu drugiego będzie możliwa wyłącznie od strony Katowic Zawodzia. Podobnie będzie z peronem pierwszym od 20 maja. Ten jednak pozostanie zamknięty do tego czasu.
– Ograniczenie liczby krawędzi peronowych w stacji Katowice oznacza znacznie mniej miejsca, gdzie można przyjmować pociągi. Część z dotychczasowych kursów musi być więc skrócona lub odwołana – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Z Gliwic i Bytomia na lotnisko
Szereg utrudnień wynikających ze zmniejszonej dostępności infrastruktury kolejowej sprawi, że bezpośrednie połączenie z lotniskiem Katowice w Pyrzowicach zyskają mieszkańcy Gliwic i Bytomia. Pociągi nr 40608 i 40107 kursujące na linii S1 dotychczas jeździły przez Sosnowiec Główny, Katowice i Chorzów Batory. Z powodu modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego pojadą z Częstochowy do Gliwic przez Pyrzowice Lotnisko, Tarnowskie Góry i Bytom.
Będzie to jedna para połączeń. Wyjazd pociągu w kierunku Częstochowy z Gliwic zaplanowano na godzinę 6:38. Podróż powrotna z Częstochowy w kierunku Gliwic będzie możliwa o godz. 15:16.
– To tylko jedna para pociągów, ale mając do wyboru całkowite odwołanie pociągu i swego rodzaju pilotaż nowego połączenia, wybraliśmy drugą koncepcję i chcielibyśmy rozwijać ją w przyszłości – komentuje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Z pociągu na tramwaj
Ograniczona przepustowość stacji Katowice to również powód, dla którego większość pociągów na linii S8 dojedzie tylko do Chorzowa Batorego. Dla pasażerów to schemat znany od grudnia, ale ograniczenie ruchu na linii S1 wyeliminuje część przesiadek, z których korzystali dotychczas.
– W wielu przypadkach przesiadka z pociągów linii S8 będzie korzystniejsza na tramwaj linii T20, gdzie honorowane są bilety Kolei Śląskich – radzi rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Honorowanie biletów regionalnego przewoźnika kolejowego obowiązuje zresztą niezmiennie we wszystkich pojazdach ZTM na trasach na terenie Katowic oraz łączących stolicę województwa z Sosnowcem, Mysłowicami, Tychami i Gliwicami. Na tych samych trasach w czasie przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego obowiązuje wzajemne honorowanie biletów pomiędzy przewoźnikami kolejowymi: Kolejami Śląskimi, Intercity i Polregio.
W grudniu PKP PLK wyłączyła z obsługi przystanek Bytom Północ. Zgodnie z zapowiedziami, 9 marca w jego miejsce, Koleje Śląskie rozpoczną na trasie S8 obsługę przystanku Bytom Stroszek.
Dodatkowe połączenia w góry
Dodatkowe połączenia zyskają z kolei pasażerowie podróżujący z Katowic i Rybnika do Wisły. Od 26 kwietnia ze stolicy województwa w dni wolne pojedzie przyspieszony pociąg Równica, a z Rybnika Stożek. Na bardziej odległe górskie wycieczki w majówkę zabierze pasażerów Ornak, który od 1 do 4 maja pojedzie do Zakopanego w wydłużonej relacji z Częstochowy. Regularne połączenia ze stolicą Tatr w dni wolne wrócą z kolei w letnim rozkładzie jazdy – w okresie od 19 czerwca do 28 września.
Szczegóły online oraz na dworcach i peronach
Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów w wiosennym rozkładzie jazdy są dostępne w Liniowym Rozkładzie Jazdy na stronie: www.kolejeslaskie.pl, a także w internetowych wyszukiwarkach połączeń oraz na plakatach na dworcach kolejowych i peronach.
(mat. Kolei Śląskich)