Bolid skonstruowany przez studentów Politechniki Śląskiej zajął drugie miejsce w kategorii pojazdów miejskich napędzanych wodorem w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon Europe 2016.
Podczas wyścigu rozegranego w miniony weekend w Londynie pojazd o nazwie HydroGENIUS ? zaprojektowany i wykonany przez zespół Smart Power ? przejechał na jednym metrze sześciennym wodoru aż 281 km.
W 31. edycji Shell Eco-marathon Europe, największego, a zarazem najbardziej prestiżowego i innowacyjnego konkursu pojazdów energooszczędnych, zmierzyło się ponad 200 reprezentacji (szkół wyższych, przedsiębiorstw i stowarzyszeń) z całej Europy i Afryki. Oprócz tego do wyścigu stanęły czołowe zespoły z amerykańskiej i azjatyckiej edycji zawodów. Wśród drużyn, które samodzielnie projektują, budują i testują najbardziej wydajne pod względem energetycznym pojazdy, znalazł się zespół Smart Power reprezentujący Politechnikę Śląską.
Utalentowani pasjonaci zrzeszeni w kole naukowym Modelowania Konstrukcji Maszyn, będący studentami Wydziałów Mechanicznego Technologicznego, Automatyki, Elektroniki i Informatyki oraz Wydziału Elektrycznego, wystartowali w kategorii pojazdów miejskich napędzanych wodorem. Przed uczestnikami zorganizowanego po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii wyścigu postawiono konkretne zadanie ? pokonać jak największy dystans mając do dyspozycji jedynie litrową butlę wodoru. Trasa wiodła wokół Olimpijskiego Parku im. Królowej Elżbiety w Londynie i była zaplanowana tak, by jak najwierniej odwzorowywała warunki panujące podczas jazdy po mieście. W trakcie wyścigu politechniczny bolid o nawie HydroGENIUS osiągnął wynik 281 km/m3 wodoru. Tym samym zajął wysoką drugą lokatę, ustępując jedynie konstrukcji francuskiej.
? Drugie miejsce w zawodach Shell Eco-marathon Europe to imponujący wynik ? przyznaje opiekun zespołu Smart Power prof. Wojciech Skarka z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej. ? Uzyskanie tak wysokiej lokaty było możliwe dzięki zastosowaniu nowego układu napędowego oraz optymalizacji działania ogniwa wodorowego, a także zaangażowaniu w wyścig doktorantów, którzy ? wówczas jeszcze jako studenci ? uczestniczyli w poprzednich edycjach konkursu. Nie do przecenienia jest też wsparcie, jakiego udzieliły nam władze uczelni, wydziałów i sponsorzy ? dodaje profesor.
Zespół Smart Power bierze udział w zawodach Shell Eco-marathon Europe od 2012 roku. Startując początkowo w kategorii prototypów, w ubiegłym roku po raz pierwszy spróbował sił w kategorii urban concept hydrogen. Drużyna Smart Power nieprzerwanie jest rekordzistą Polski w energooszczędnej jeździe we wszystkich kategoriach, w których do tej pory startowała.
W tegorocznej edycji wyścigu zespół uczestniczył w składzie: Roman Kotysz, Aleksandra Musiol, Mateusz Smarduch (kierowca), Maciej Kolbe (kierowca), Aleksandra Kusz, Mateusz Mertin, Michał Olszewski, Sebastian Siekiera, Kamil Grylewicz, Maciej Malinowski, Krzysztof Słocki, Grzegorz Zieliński, Monika Stasicka, Tomasz Chromik oraz Sebastian Gleń. Opiekunami koła naukowego są: prof. Wojciech Skarka, mgr inż. Mateusz Wąsik, mgr inż. Mateusz Tyczka oraz mgr inż. Ryszard Skoberla.