Nadzór prawny Urzędu Wojewódzkiego, po postępowaniu nadzorczym, stwierdził nieważność przyjętej w grudniu uchwały dotyczącej Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego na 2020 rok. Z tego powodu tegoroczne terminy składania wniosków i głosowania uległy przesunięciu.
To Rada Miasta miała ustalać zasady Budżetu Obywatelskiego, uchwałę na ten temat przygotował jednak Prezydent Miasta. Uzasadniano ten fakt potrzebą przyspieszenia terminów związanych z edycją na 2020 rok.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Dokument przygotowany przez Prezydenta, który miał uwzględniać nowe wymogi ustawowe oraz dotychczasowe doświadczenia miasta w tej dziedzinie, został objęty postępowaniem nadzorczym.[/perfectpullquote]– W zawiadomieniu o wszczęciu postępowania zakwestionowano możliwość rozpatrywania przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji odwołań od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania. Krytycznie odniesiono się także do wprowadzenia w uchwale kryterium zameldowania w § 20 w ust. 2 załącznika do uchwały – czytamy w uzasadnieniu nowego projektu dotyczącego Budżetu Obywatelskiego.
Jak dowiadujemy się dalej, w trakcie uzgodnień przedstawiciele Wydziału Nadzoru Prawnego wskazali na konieczność usunięcia zapisów odwołujących się do stałego rejestru wyborców, a także doprecyzowali, że odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania powinien rozpatrywać Prezydent Miasta.
Opóźnienie w harmonogramie
Na sesji Rady Miasta, która odbędzie się w 7 lutego, radni pochylą się nad projektem uchwały zmieniającej przyjęty w grudniu dokument, dostosowujący zasady BO do wspomnianych zaleceń. Jeżeli zdobędzie on większościowe poparcie, wnioski do Budżetu Obywatelskiego będzie można składać od 18 marca do 1 kwietnia.
Samo głosowanie mieszkańców rozpocznie się 2 września, a zakończy po trzech tygodniach. Jego rezultat poznamy dopiero w październiku. To o wiele później niż rok temu – w 2018 wyniki plebiscytu były już znane 20 lipca.