W najbliższych miesiącach wybrana zostania koncepcja budowy tzw. Centralnego Węzła Przesiadkowego.
To będzie poważny krok na drodze do gruntownej przebudowy terenu wokół dworca PKP w Gliwicach. Urzędnicy na razie unikają odpowiedzi na pytanie kiedy zostanie postawiony krok kolejny i zarazem najważniejszy, czyli przystąpienie do realizacji inwestycji.
– Musimy poczekać do czasu wyboru ostatecznej koncepcji. Jednak już teraz można być pewnym, że ze względu na skalę inwestycji, będzie ona realizowana etapami, tak aby nie sparaliżować centrum miasta – wyjaśnia Maja Lamorska-Gorgol z Wydziału Kultury i Promocji Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
[pullquote align=”right” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W jednym miejscu miasta mają zostać zlokalizowane wszystkie środki transportu.[/pullquote]
Na razie władze Gliwic analizują przygotowaną na ich zlecenie dokumentację autorstwa firmy An Archi Group (w tym trzy warianty budowy Centrum Przesiadkowego). Tymczasem, kilka dni temu w internecie pojawiły się wizualizacje przedstawiające teren wokół gliwickiego dworca. Jak dowiedzieliśmy się w Magistracie, grafiki przedstawiają jedną z trzech zaproponowanych przez architektów koncepcji. Nie wiadomo czy to ten wariant ostatecznie zostanie wybrany, natomiast wizualizacje pozwalają łatwiej wyobrazić sobie, w którą stronę podążają miejscy planiści.
Po drugiej stronie dworca, między ulicą Toszecką a Tarnogórską powstanie ogromny obiekt, który ma być jednocześnie stacją autobusów miejskich i międzynarodowych, parkingiem dla samochodów oraz rowerów i przystankiem dla „miejskiego autobusu szynowego”. Zwłaszcza ten ostatni środek transportu na razie brzmi abstrakcyjnie. Według założeń miałaby to być szybka kolej podmiejska łącząca Łabędy z Sośnicą, o której kilkukrotnie wspominali włodarze miasta. W nowej hali znalazłyby się także lokale przeznaczone do działalności komercyjnej. W jednym miejscu miasta mają więc zostać zlokalizowane wszystkie środki transportu tak aby ułatwić podróżnym sprawną podróż. Projekt zaprezentowany w internecie, uwzględnia także przebudowę przeddworcowego placu oraz zmodernizowanie przyległych ulic i placu Piastów.
[pullquote align=”left” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]To wszystko układa się w całość tyle efektowną co trudną do realizacji. [/pullquote]O koncepcji budowy centrum przesiadkowego gliwiczanie słyszą od 2010 roku. Do niedawna projekt wstrzymywały PKP, zwlekając z remontem budynku dworca. Za kilka tygodni ten problem zostanie jednak rozwiązany. Przeszkodą mogą być natomiast środki finansowe potrzebne do realizacji inwestycji. Szacuje się, że budowa węzła przesiadkowego pochłonie ponad 100 mln złotych. Miasto chce znaczną część tej kwoty pozyskać z unijnego dofinansowania.
Warto dodać, że równolegle Magistrat planuje rewitalizację poprzemysłowych terenów przy ul. Dubois (Nowe Gliwice II). Na terenach po dawnej Fabryce Drutu mają powstać lokale usługowe oraz obiekty pod wynajem dla firm stawiających na nowe technologie. Połączony zasięg obu inwestycji będzie ogromny ? od ulicy Dubois aż po Tarnogórską.
Michał Szewczyk
wizualizacje: aasarchitecture.com