Budowa Centrum Przesiadkowego ma zostać zakończona jeszcze w tym roku, jednak ze względu na odbiory obiekt rozpocznie działanie dopiero na początku 2023 roku. Równolegle trwa przebudowa układu drogowego po drugiej stronie dworca PKP. Na ul. Zwycięstwa wkrótce rozpocznie się układanie nawierzchni.
Pierwotnie, gdy zawierano umowę na wykonanie CP na styku Zatorza i Szobiszowic, pod koniec sierpnia 2020 roku, zakładano, że roboty budowlane uda się zrealizować w dwa lata. Przez problemy na rynku materiałowym związane m.in. z pandemią, od pewnego czasu wiadomo, że terminu zakończenia prac wyznaczonego w okolicy sierpnia 2022 nie da się utrzymać. Opóźnienie jest kilkumiesięczne.
Widoczny postęp robót
Miasto opublikowało ostatnio relację z przebiegu prac. W ulokowanym pod największą „falą” zadaszenia budynku głównym CP zakończył się montaż wentylacji, klimatyzacji, instalacji elektrycznych i niskoprądowych, realizowanych na poziomie pierwszego piętra i parteru. Na poziomie piwnicy trwa montaż central wentylacyjnych. Gotowe jest wyposażenie łazienek, z których w przyszłości będą korzystać pasażerowie – klienci CP.
Na wszystkich sześciu wiatach peronowych wchodzących w skład zadaszenia głównego zakończono montaż fotowoltaiki, instalacji odgromowej i odwodnienia.
W nowym tunelu w strefie przejść podziemnych łączących Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP zakończono montaż podwieszanych sufitów oraz instalacji dekoracyjnego oświetlenia w okładzinach betonowych ścian. Obecnie wieszane są oprawy oświetleniowe.
W umiejscowionym nieco z boku – poza strefą wiat – przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) gotowa jest wentylacja, klimatyzacja i instalacje wodno-kanalizacyjne. Budowlańcy zamknęli etap układania płytek i posadzek na ścianach i podłogach pomieszczeń socjalnych. W obiekcie rozpoczęto montaż podwieszanych sufitów.
W strefie murów oporowych, opasujących teren CP, trwają prace związane z montażem podkonstrukcji pod płyty betonowe i drewniane okładziny. Pierwsze betonowe płyty zamontowano pod zabytkową, w zasadzie gotową, wieżą ciśnień.
Toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b. Ma on już przyłącza wody i kanalizacji. W sąsiedztwie realizowane są roboty drogowe i brukarskie.
Układ dróg wewnętrznych CP nabiera coraz wyraźniejszego kształtu. Obecne prace drogowe i brukarskie toczą się m.in. w obrębie tzw. obszaru zasadniczego (skupionego wokół wiat peronowych), który w przyszłości dostępny będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej, taksówek oraz pojazdów upoważnionych specjalnymi pozwoleniami.
Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.
Równocześnie po południowej stronie dworca kolejowego przebudowany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym stworzy funkcjonalną przestrzeń miejską.
W północnej części placu Piastów (w miejscu dawnego postoju autobusów) rozpoczęły się prace związane z układaniem nawierzchni. Zakończony został za to etap prac związany z przebudową sieci uzbrojenia podziemnego na odcinku ul. Zwycięstwa – między ulicami Bohaterów Getta Warszawskiego i Dubois. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z układaniem nawierzchni w tym miejscu.
(żms)/UM Gliwice
fot. M. Baranowski/UM Gliwice