Chcą przekształcić niebezpieczne „miejskie autostrady”. Ulice w centrum Gliwic na godzinę zajmą rowerzyści

Z okazji Dnia bez Samochodu, który wieńczy Europejski Tydzień Mobilności, stowarzyszenie Rowerowe Gliwice zaprasza udziału w Śródmiejskiej Masie Krytycznej. Wydarzenie odbędzie się 22 września. Trasa przejazdu liczy około 10 km.

Tegoroczna trasa Masy Krytycznej będzie prowadzić ulicami Śródmieścia, które obecnie są zdominowane przez samochody. To tam najbardziej brakuje kluczowej infrastruktury rowerowej – zaznacza organizator przejazdu. Wydarzenie zgłoszono już w rejestrze zgromadzeń, znana jest zatem dokładna trasa.

Rozpoczęcie na placu Krakowskim, następnie przejazd ulicami: ul. Łużycka – ul. Wrocławska – ul. Stanisława Konarskiego – ul. Jagiellońska – nawrót na Rondzie Franciszkańskim – ul. Jagiellońska – ul. Stanisława Konarskiego – ul. Częstochowska – ul. Herberta Hlubka – ul. Piwna – ul. Dworcowa – ul. Mikołowska – ul. Nowy Świat – ul. Tadeusza Kościuszki – ul. Ignacego Daszyńskiego – ul. O. Jana Siemińskiego – ul. Dolnych Wałów – ul. Zwycięstwa – ul. Stanisława Dubois – ul. Henryka Sienkiewicza – ul. Gen. Leona Berbeckiego – ul. Wybrzeże Armii Krajowej – ul. Zwycięstwa – Rynek.

Tegoroczna Masa Krytyczna będzie mieć formę wspólnego przejazdu rowerzystów po trasie liczącej około 10 km. Przejazd rozpocznie się o 18.00 na placu Krakowskim, a zakończy się na Rynku. Będzie on zabezpieczony przez policję, straż miejską oraz lotną, rowerową służbę porządkową w pomarańczowych kamizelkach – informuje stowarzyszenie. Pełny regulamin imprezy można przeczytać tutaj.

Postulaty rowerzystów

Rowerowe Gliwice wskazują Śródmieście, jako dzielnicę, w której najbardziej potrzebne są inwestycje rowerowe, a nadmiar samochodów przeszkadza.

Aby temu zaradzić koniecznie jest zdecydowane przyśpieszenie inwestycji rowerowych w tej części miasta. Najpilniejszą z nich jest powstanie trasy rowerowej przez centrum o przebiegu południkowym (trasą o przebiegu równoleżnikowym jest al. Przyjaźni wraz z bulwarami) – informują Rowerowe Gliwice.

Optymalnym i jednocześnie naturalnym przebiegiem dla trasy N-S jest dwukierunkowa droga dla rowerów po zachodniej stronie ulicy Dworcowej i Jana Pawła II. Drugą co do ważności inwestycją rowerową w tej części miasta jest ulica Kościuszki (wraz z ul. Andersa będącej jej przedłużeniem poza Śródmieściem)

– proponuje stowarzyszenie.

W przypadku tej ulicy najlepszym rozwiązaniem są pasy ruch dla rowerów i śluzy na skrzyżowaniach, co wiązałoby się z likwidacją lewoskrętów, ale za to nie wymagałoby wycięcia żadnego drzewa. Kolejną istotną dla rowerzystów ulicą jest ulica Zwycięstwa, którą wyobrażamy sobie jako reprezentacyjną aleje z minimalnym ruchem samochodowym – kontynuują rowerzyści.

Rowerowe Gliwice zaznaczają, że pilnych zmian wymagają również ulice takie jak Wrocławska, Częstochowska, Mikołowska i Konarskiego. Obecnie pełnią funkcję niebezpiecznych i nieprzyjaznych pieszym oraz rowerzystom „miejskich autostrad”.

Naszymi postulatami jest zmniejszenie tam liczby pasów, przeniesienie parkowania z chodników na ulice oraz zazielenienie odzyskanej przestrzeni

Kolejnym ważnym elementem jest kompleksowe uspokojenie ruchu na lokalnych drogach Śródmieścia. Chcemy, aby każdy rowerzysta, niezależnie od wieku i umiejętności, czuł się tam bezpiecznie na jezdni i mógł nią legalnie jechać w dowolnym kierunku (co wymaga wdrożenia kontraruchu na ulicach jednokierunkowych) – podsumowuje stowarzyszenie.

Dzień bez samochodu przypada na 22 września (czwartek). Przejazd rowerowy rozpocznie się o godzinie 18:00 na placu Krakowskim. Zakończenie ma nastąpić na Rynku około godziny 19:00.

Wydarzenie w serwisie facebook.com znajduje się tu.

(żms)/Rowerowe Gliwice
fot. Rowerowe Gliwice