Z okazji Dnia bez Samochodu, który wieńczy Europejski Tydzień Mobilności, stowarzyszenie Rowerowe Gliwice zaprasza udziału w Śródmiejskiej Masie Krytycznej. Wydarzenie odbędzie się 22 września. Trasa przejazdu liczy około 10 km.
– Tegoroczna trasa Masy Krytycznej będzie prowadzić ulicami Śródmieścia, które obecnie są zdominowane przez samochody. To tam najbardziej brakuje kluczowej infrastruktury rowerowej – zaznacza organizator przejazdu. Wydarzenie zgłoszono już w rejestrze zgromadzeń, znana jest zatem dokładna trasa.
Rozpoczęcie na placu Krakowskim, następnie przejazd ulicami: ul. Łużycka – ul. Wrocławska – ul. Stanisława Konarskiego – ul. Jagiellońska – nawrót na Rondzie Franciszkańskim – ul. Jagiellońska – ul. Stanisława Konarskiego – ul. Częstochowska – ul. Herberta Hlubka – ul. Piwna – ul. Dworcowa – ul. Mikołowska – ul. Nowy Świat – ul. Tadeusza Kościuszki – ul. Ignacego Daszyńskiego – ul. O. Jana Siemińskiego – ul. Dolnych Wałów – ul. Zwycięstwa – ul. Stanisława Dubois – ul. Henryka Sienkiewicza – ul. Gen. Leona Berbeckiego – ul. Wybrzeże Armii Krajowej – ul. Zwycięstwa – Rynek.
– Tegoroczna Masa Krytyczna będzie mieć formę wspólnego przejazdu rowerzystów po trasie liczącej około 10 km. Przejazd rozpocznie się o 18.00 na placu Krakowskim, a zakończy się na Rynku. Będzie on zabezpieczony przez policję, straż miejską oraz lotną, rowerową służbę porządkową w pomarańczowych kamizelkach – informuje stowarzyszenie. Pełny regulamin imprezy można przeczytać tutaj.
Postulaty rowerzystów
Rowerowe Gliwice wskazują Śródmieście, jako dzielnicę, w której najbardziej potrzebne są inwestycje rowerowe, a nadmiar samochodów przeszkadza.
– Aby temu zaradzić koniecznie jest zdecydowane przyśpieszenie inwestycji rowerowych w tej części miasta. Najpilniejszą z nich jest powstanie trasy rowerowej przez centrum o przebiegu południkowym (trasą o przebiegu równoleżnikowym jest al. Przyjaźni wraz z bulwarami) – informują Rowerowe Gliwice.
Optymalnym i jednocześnie naturalnym przebiegiem dla trasy N-S jest dwukierunkowa droga dla rowerów po zachodniej stronie ulicy Dworcowej i Jana Pawła II. Drugą co do ważności inwestycją rowerową w tej części miasta jest ulica Kościuszki (wraz z ul. Andersa będącej jej przedłużeniem poza Śródmieściem)
– proponuje stowarzyszenie.
– W przypadku tej ulicy najlepszym rozwiązaniem są pasy ruch dla rowerów i śluzy na skrzyżowaniach, co wiązałoby się z likwidacją lewoskrętów, ale za to nie wymagałoby wycięcia żadnego drzewa. Kolejną istotną dla rowerzystów ulicą jest ulica Zwycięstwa, którą wyobrażamy sobie jako reprezentacyjną aleje z minimalnym ruchem samochodowym – kontynuują rowerzyści.
Rowerowe Gliwice zaznaczają, że pilnych zmian wymagają również ulice takie jak Wrocławska, Częstochowska, Mikołowska i Konarskiego. Obecnie pełnią funkcję niebezpiecznych i nieprzyjaznych pieszym oraz rowerzystom „miejskich autostrad”.
Naszymi postulatami jest zmniejszenie tam liczby pasów, przeniesienie parkowania z chodników na ulice oraz zazielenienie odzyskanej przestrzeni
– Kolejnym ważnym elementem jest kompleksowe uspokojenie ruchu na lokalnych drogach Śródmieścia. Chcemy, aby każdy rowerzysta, niezależnie od wieku i umiejętności, czuł się tam bezpiecznie na jezdni i mógł nią legalnie jechać w dowolnym kierunku (co wymaga wdrożenia kontraruchu na ulicach jednokierunkowych) – podsumowuje stowarzyszenie.
Dzień bez samochodu przypada na 22 września (czwartek). Przejazd rowerowy rozpocznie się o godzinie 18:00 na placu Krakowskim. Zakończenie ma nastąpić na Rynku około godziny 19:00.
Wydarzenie w serwisie facebook.com znajduje się tu.
(żms)/Rowerowe Gliwice
fot. Rowerowe Gliwice