W budżecie Metropolii na 2025 rok zaplanowano m.in. środki na realizację projektów dotyczących Gliwic. Wśród nich znalazło się wykonanie koncepcji Velostrady nr 4 łączącej Gliwice z Katowicami, a także część wkładu własnego do programu Kolej+, w ramach którego powstanie alternatywne połączenie z Gliwic do Katowic przez Rudę Kochłowice.
Planowane wydatki z budżetu GZM mają wynieść ok. 2,575 mld zł. Największą pozycją są koszty związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej. W przyszłym roku wyniosą one ok. 1,97 mld zł.
Wydatki bieżące są przede wszystkim związane z organizacją komunikacji pasażerskiej. To m.in. przewozy autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe oraz linie metropolitalne. Pieniądze z budżetu będą przeznaczone także na utrzymanie infrastruktury przystankowej, obsługę i rozwój systemów obsługujących komunikację pasażerską, a także integrację pasażerską oraz system taryfowo-biletowy.
Wydatki na transport publiczny obejmą również kwotę 29 mln zł, którą Metropolia przekaże Województwu Śląskiemu na sfinansowanie kursów pociągów na swoim obszarze, m.in. w relacjach Katowice-Gliwice, Tychy Lodowisko-Katowice, Gliwice-Dąbrowa Górnicza oraz Bytom-Gliwice.
Oprócz tego 47 mln zł wydane zostanie na utrzymanie systemu wypożyczalni rowerów – Metrorower.
Kolej Plus i wkład własny
W przyszłorocznym budżecie zaplanowano także ponad 36,9 mln zł na sfinansowanie części wkładu własnego dla inwestycji kolejowych, zgłoszonych w ramach rządowego Programu Kolej+. Z sześciu projektów z udziałem Metropolii zakwalifikowanych do realizacji, w pięciu podpisano umowy z wykonawcami dokumentacji projektowej. GZM jest partnerem we wszystkich tych projektach oraz zapewnia ponad 352 mln zł na sfinansowanie wkładu własnego do realizowanych przedsięwzięć.
W przypadku projektu mającego na celu utworzenie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice zawarto już umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i prac budowlanych. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 roku.
Linia kolejowa nr 141 z Gliwic do Katowic, która przebiega m.in. przez Rudę Kochłowice, a wykorzystywana jest w ruchu towarowym, po prawie 30 latach znów zostanie przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich.
W ramach projektu, wybudowanych lub odtworzonych zostanie łącznie 7 nowych przystanków: Zabrze w rejonie ul. Opawskiej, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice, Chorzów Hajduki, które zwiększą dostęp do kolei. Dzięki modernizacji ponad 20 km linii kolejowej, pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h.
Szerzej na ten temat pisaliśmy tu.
Alternatywne połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic. Inwestycja ma rozpocząć się w tym roku
Powstanie koncepcja velostrady
W 2025 roku planowane jest udzielenie pomocy finansowej gminom w formie dotacji celowej na kolejne etapy realizacji Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych, a więc budowę velostrad. Wydatki związane z przygotowaniem i budową velotrad zaplanowane na 2025 rok to prawie 50 mln zł.
– Środki te pozwolą gminom zarówno na wykup nieruchomości, jak i na zamówienie dokumentacji projektowej oraz sfinansowanie robót budowlanych. W 2025 roku planowana jest kontynuacja realizacji velostrady nr 6 z Katowic do Mysłowic oraz prace nad velostradami nr 3 na terenie Tychów, nr 4 w Świętochłowicach, nr 1 w Katowicach oraz nr 7 na terenie Sosnowca, Czeladzi, Będzina i Dąbrowy Górniczej – informuje GZM.
– Jeżeli chodzi o zadania programu Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych realizowane bezpośrednio na zamówienie GZM, prowadzone będą prace nad przygotowaniem koncepcji technicznej velostrady nr 3 od Katowic do Tychów, które mają się zakończyć w II połowie 2025 r. Ponadto planowane jest ogłoszenie postępowań na opracowanie koncepcji dla velostrady nr 2 z Katowic do Piekar Śląskich oraz dla velostrady nr 4 z Katowic do Gliwic – kontynuuje Metropolia.
Szybkie połączenie rowerowe z Gliwic do Katowic. Realizacja inwestycji ma ruszyć w 2023 roku
Przypomnijmy, że wykonanie velostrady na trasie Gliwice – Katowice zapowiedziano już dwa lata temu – na stronie Urzędu Miejskiego można przeczytać, że budowa rozpocznie się w 2023 roku. Trasa, która połączy Gliwice z Katowicami, prowadzić będzie przez miejscowości takie, jak Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice i Chorzów. Jej długość to 30 km.
Gdy ostatecznie dojedzie do jej realizacji, w naszym mieście wielka rewolucja w związku z tym raczej nie nastąpi – jej gliwicki przebieg wyznaczono w znacznej mierze w śladzie istniejących, realizowanych lub planowanych DDR.
Początek około 5,5-kilometrowego odcinka w naszym mieście będzie stanowił plac Piłsudskiego, skąd dalej – aleją Przyjaźni, przez ulice Dworcową, Częstochowską (wiaduktem nad DTŚ), Jagiellońską, Szarą i Zabrską (w tym wiaduktem nad torami) – rowerzyści dojadą do ul. Chorzowskiej. Wzdłuż niej poprowadzona zostanie droga rowerowa wiodąca do skrzyżowania z ul. Wolności oraz ul. Knurowską w Zabrzu.
(żms), GZM