Budowa Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej jeszcze nie dobiegła końca, a już pozyskano nowych inwestorów. Jedną z pierwszych firm jest Artus Aircraft – spółka z polskim kapitałem, która przy gliwickim lotnisku wybuduje halę montażową, magazyn części i showroom.
To tu będzie produkowany Artus Lighter 600TOW – najszybszy na świecie górnopłat o masie startowej do 600 kg, osiągający prędkość ponad 300 km/h. Autorem projektu jest prof. Krzysztof Kubryński, a roczna zdolność produkcyjna firmy to obecnie 24 samoloty. W kolejnych etapach Artus planuje budowę zakładu z kompletną linią produkcyjną.
Drugim potwierdzonym inwestorem w gliwickim Parku została MODENA Group Sp. z o.o., która zakupiła działkę z zamiarem budowy hangaru lotniczego z zapleczem biurowym.
Na uwagę zasługuje jednak również AT Silesia Sp. z o.o., której udziałowcem jest zarządzający lotniskiem Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej. Gotowa i w pełni wyposażona hala produkcyjna AT Silesii przy ul. Akrobatów Lotniczych na gliwickim lotnisku to miejsce intensywnych prac rozwojowych – od testów, przez kalibrację maszyn, po wytwarzanie podzespołów niezbędnych do budowy prototypów lekkich polskich samolotów AT-5 i AT-6. Pierwszy z powodzeniem wzbił się w powietrze w 2024 roku.
Premierowy lot modelu AT-6 planowany jest na 2025 rok. Docelowo w Gliwicach mają być produkowane obydwa typy samolotów. Pierwsza sprzedaż – już w roku 2026.
Tereny przy gliwickim lotnisku przygotowywane są dla inwestorów
W ramach Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej, w rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych przewidziano budowę oświetlonych dróg dojazdowych łączących już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z nowo powstającymi terenami dla inwestorów w części południowej, wszystkich niezbędnych instalacji technicznych, a przede wszystkim przestrzeni, które będą wspierać rozwój nowoczesnych technologii – szczególnie w sektorze lotniczym.
Całość ma być gotowa do końca września 2026 roku. Jak podkreśla prof. Krzysztof Wodarski, prezes Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej, realizacja wartego ponad 73 mln zł projektu, który w 2024 roku otrzymał 41 mln zł unijnego dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, będzie magnesem dla kolejnych firm związanych z produkcją i usługami lotniczymi oraz nowymi technologiami, owocując również nowymi, atrakcyjnymi miejscami pracy.
(żms)/UM Gliwice
fot. GAPR