Co z przebudową ulicy Chorzowskiej? Radni pytali o powrót tramwajów, jest odpowiedź

Sprawa przebudowy ulicy Chorzowskiej powróciła ostatnio w kontekście informacji o prowadzonych analizach dot. możliwości reaktywacji komunikacji tramwajowej. Brana pod uwagę jest linia łącząca zajezdnię z centrum przesiadkowym.

Zarząd Dróg Miejskich posiada już dokumentację projektową potrzebną do przebudowy ulicy Chorzowskiej, trwa pozyskiwanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD). Przedsięwzięcie to wpisane było już do planu przetargów na 2024, a poprzednie władze miasta zapowiadały, że przebudowa może rozpocząć się jeszcze w minionym roku. Nastąpiła jednak zmiana sterów w gliwickim magistracie.

W początkowym okresie bieżącej kadencji przeznaczono dodatkowe 2 miliony złotych na doraźną naprawę mocno wyeksploatowanej nawierzchni jezdni, co miało służyć kierowcom przez okres poprzedzający docelową przebudowę drogi.

Mijają kolejne miesiące od tego czasu – w planie przetargów na bieżący rok ulicy Chorzowskiej nie ujęto, zaś w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta większość środków na ten cel zaplanowano na kolejne lata. Ostatnio natomiast do debaty publicznej powrócił – bądź co bądź zaskakujący – temat przywrócenia w Gliwicach komunikacji tramwajowej. W tym kontekście radny Rady Miasta Łukasz Chmielewski wraz z radnym Sejmiku Województwa Bartłomiejem Kowalskim zwrócili się z zapytaniem do miasta o to, co dalej z zapowiadaną od kilku lat przebudową.

Jeśli tramwaj miałby wrócić, co z przebudową ulicy Chorzowskiej?

Jeszcze latem minionego roku wydawało się, że sprawa przebudowy ulicy wiodącej z Zabrza do Gliwic jest na dobrej… drodze. Wraz z początkiem lipca tramwaje śląskie rozpoczęły usuwanie od lat nieczynnego torowiska tramwajowego robiąc miejsce (jak pokazywano na wizualizacjach ze stycznia 2024 roku) pod pas zieleni z nasadzeniami nowych drzew, drogę rowerową z prawdziwego zdarzenia (stanowiącą też część Velostrady), a także miejsca postojowe.

Zakończenie opracowywania dokumentacji projektowej, uzyskanie zgody budowlanej, następnie ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie właściwych robót – to tegoroczny plan działań związanych z gruntowną modernizacją i nowym zagospodarowaniem ulicy Chorzowskiej wraz z terenem po nieczynnym torowisku tramwajowym

– zapowiadały jeszcze w styczniu ’24 poprzednie władze miasta.

Gdy rok później, a zatem w styczniu br., analizując inwestycje wpisane do planu przetargów ZDM na 2025 zauważyliśmy, że brak w nim ulicy Chorzowskiej, miasto opublikowało komunikat pt. “Przebudowa ul. Chorzowskiej nie została odroczona w czasie”. Już wtedy wiadomo było, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej (2025) miasta największe nakłady na tę inwestycję zapisano na następne lata. Przypomnijmy, że w bieżącym roku na ten cel przewidziano jedynie nieco ponad 500 tys. zł, w 2026 r. – 21 mln zł, w 2027 r. – 30 mln zł, a w finalnym, 2028 roku – 9 mln zł. Całość ma kosztować ponad 61 mln zł. (W WPF 2024 przewidziano największe wydatki na lata 2025-2026).

Ostatnio zaś do debaty powróciła sprawa przywrócenia w naszym mieście komunikacji tramwajowej. W marcu, podczas spotkania online z mieszkańcami, prezydent Katarzyna Kuczyńska-Budka poinformowała o przeprowadzeniu rozmów ze spółką Tramwaje Śląskie S.A. o możliwości powrotu tej formy transportu do Gliwic. Szerzej opisywaliśmy to tutaj:

Rozmowy miasta z Tramwajami Śląskami na temat przywrócenia tramwaju w Gliwicach. Trwają analizy

Już następnego dnia po naszej publikacji, wspomniani wcześniej radni RM i Sejmiku, złożyli do miasta zapytanie w sprawie przebudowy ulicy Chorzowskiej w Gliwicach. W środę, 26 marca, udzielono im odpowiedzi.

Czego dowiadujemy się z tego dokumentu? Całość zamieszczamy poniżej, spróbujmy jednak streścić ją pokrótce:

– miasto zwróciło się do Tramwajów Śląskich z prośbą o przedłożenie wyników analiz, które będą odzwierciedlać poziom potrzeb transportowych (w odniesieniu do istniejących połączeń komunikacji publicznej), a także wysokości szacowanych kosztów budowy
i eksploatacji linii tramwajowej. Oprócz tego oczekiwane są informacje dot. kosztów wykonania projektu budowlano-wykonawczego dla całego odcinka wraz ze wskazaniem okresu jego realizacji oraz określenie, jaki jest prognozowany udział finansowy gminy dla tej inwestycji. Termin przekazania wyników tych analiz jest nieznany (nie został określony).

– wstępna koncepcja przywrócenia komunikacji tramwajowej w mieście zakłada uruchomienie połączenia łączącego Centrum Przesiadkowe z zajezdnią autobusowo-tramwajową przy ulicy Chorzowskiej.

– projekt przebudowy ulicy Chorzowskiej z zagospodarowaniem pasa po torowisku jest gotowy, inwestycja czeka na uzyskanie ZRiD.

– w przypadku decyzji pozytywnej o przywróceniu linii tramwajowej, konieczne byłoby skoordynowanie takiej koncepcji z przygotowanym projektem nowego zagospodarowania ul. Chorzowskiej.

– harmonogram wykonania robót budowlanych przy przebudowie ulicy Chorzowskiej bazuje na założeniach Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta. Zakłada ona realizację prac w latach 2026 – 2028 z zabezpieczeniem na ten cel kwoty 60 mln zł. Szczegółowy harmonogram terminowo-rzeczowo-finansowy będzie znany dopiero na etapie wyłonienia wykonawcy robót i zawarcia z nim umowy.

(żms)

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
67 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze