Coraz więcej węgla z KWK Sośnica płynie do wrocławskiej elektrowni. Udany sezon żeglugowy

Blisko 207 tysięcy ton węgla energetycznego popłynęło w tym roku Kanałem Gliwickim i Odrą z gliwickiego Portu do wrocławskiej elektrociepłowni. Drogą wodną przewieziono łącznie o 63 procent więcej węgla niż w poprzednim sezonie żeglugowym.

Według informacji Polskiej Agencji Prasowej przekazanej przez Dyrektora ds. Rozwoju ŚCL Roberta Goca, w zakończonym już sezonie żeglugowym na Kanale Gliwickim i Odrze wypłynęło z Gliwic do Wrocławia w sumie 421 barek z węglem.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W tym roku łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni Kanałem Gliwickim i Odrą wyniosła 206 808 ton.[/perfectpullquote]

Ładunek został przetransportowany do gliwickiego portu 105 pociągami, a łączna liczba przeładowanych wagonów wyniosła 3834 sztuk.

Dyrektor Goc przypomniał, że dostawy energetycznego paliwa z gliwickiej kopalni do wrocławskiej elektrociepłowni to inter-modalny łańcuch logistyczny, wykorzystujący dwie gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Za organizację drogi przewozu odpowiada grupa kapitałowa OT Logistics, jednak w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców.

– Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63 proc. rok do roku – do ok. 207 tys. ton. Szczególnie nas cieszy, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki – powiedział wiceprezes OT Logistics Andrzej Klimek.

– Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe, niż wspomniane 207 tys. ton węgla i sięgają około 1 mln ton rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz naszą infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli będzie taka potrzeba – zapewnił dyrektor Goc.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Przypomnijmy – transport na Kanale Gliwickim wznowiono po kilkuletniej przerwie w 2017 roku.[/perfectpullquote]

Jego uruchomienie spowodowało inwestycje w infrastrukturę kolejową w tym rejonie. Stacja towarowa Gliwice Port w Łabędach została przebudowana tak, aby móc przyjmować składy pociągów o długości nawet 800 metrów.

W pierwszym roku od wznowienia żeglugi drogą wodną przetransferowano 126,9 tys. ton węgla. W 2018 roku liczba ta miała niemal dwukrotnie wzrosnąć, do 250 tys. ton. Planowanej wielkości nie udało się osiągnąć.

(żms)/ŚCL Gliwice
fot. arch. 24gliwice.pl