Co rusz słychać o nowych odkryciach polskich naukowców oraz sukcesach przedsiębiorców. Niekiedy są to rozwiązania, które w kraju przechodzą bez echa, a często mowa o kwestiach, które mogłyby znacząco usprawnić życie na świecie. Jednak jeżeli przychodzi do sukcesów na skalę międzynarodową, nadal mówi się o Zachodzie i Dalekim Wschodzie. Polacy pomimo ogromnego potencjału, w ostatnich dekadach jako kraj rozwijający się, mieli pod górkę w kwestii nowoczesnych technologii i innowacji. Wszystko zaczęło się zmieniać dopiero niedawno, kiedy Polska na arenie międzynarodowej zaczęła stawać ramię w ramię z innymi największymi europejskimi krajami, a inwestycje na Zachodzie stały się coraz częstsze.
Agencja Awisee w ostatnim czasie zarejestrowała znacząco zwiększone zapotrzebowanie polskich firm na usługi wspomagające start na zagranicznych rynkach. To bardzo dobry znak, który wskazuje, że z polskimi innowacjami jest coraz lepiej. W niniejszym artykule przedstawione zostaną usługi oraz technologie, których najwięcej eksportuje się za granicę.
Warto tutaj zwrócić uwagę na to, że Polskie firmy oraz rozwiązania odnoszą również sukces na arenie międzynarodowej, ale w Internecie. Dlatego trudno mówić tutaj o bezpośrednim eksporcie za granicę, ale warto wspomnieć tutaj o takich portalach jak Brainly, SurferSEO, czy Docplanner.com. Niektóre z tych rozwiązań cieszą się nawet większym zainteresowaniem za granicą niż w Polsce.
Najbardziej rozpoznawalne Polskie marki za granicą
Mieszkając na stałe w kraju, nie zdajemy sobie sprawy z tego, które towary i w jakiej ilości są eksportowane za granicę. Okazuje się jednak, że z roku na rok firm, które odnoszą spore sukcesy za granicą, jest naprawdę dużo i z czasem będzie ich jeszcze więcej. W końcu dzięki eksportowi towarów i usług do kraju bardziej rozwiniętego można zarobić znacznie więcej niż na lokalnym rynku. Wystarczy zadbać o jakość i odpowiednią rozpoznawalność za granicą.
Wśród najlepiej rozpoznawalnych polskich firm za granicą można wyróżnić:
- CCC – największy polski producent obuwia. W ciągu roku sprzedaje nawet 25 milionów par butów. Obecnie działa w 14 krajach na świecie (głównie Europa i Azja).
- CD Projekt – producent gier wideo, który w 2020 roku przez pewien czas był najdroższą polską firmą, przebijając pod tym względem polskie banki oraz koncern Orlen. Firma sprzedała ponad 65 milionów gier na całym świecie i obecnie jest uważana za jedną z najlepszych w branży.
- Gino Rossi – Polska marka luksusowego obuwia i akcesoriów, która jest rozpoznawana na całym świecie.
- Integer.pl Spółka Akcyjna – zdecydowanie jeden z największych innowatorów w tym zestawieniu. Firma odpowiadająca za, robiące furorę w ostatnim czasie, paczkomaty. Po ogromnym sukcesie w Polsce rozwinięto biznes na kraje z całego świata – w końcu paczkomaty to niesamowicie proste, ale wygodne rozwiązanie, na które wszędzie jest popyt.
- Fakro – jeden z liderów polskiej branży produkcji okien, która coraz lepiej radzi sobie na rynkach zagranicznych. Fakro w ostatnim czasie zasłynęło dzięki innowacyjnym oknom na poddasze, które po otwarciu tworzą mini taras. Rozwiązanie okazało się tak bardzo interesujące, że okno odegrało jedną z głównych ról w amerykańskim programie o renowacji domów (Instant Dream Home).
Oprócz wyżej wymienionych, na światowych rynkach doskonale radzą sobie także między innymi Inglot, Kross, LPP, Mokate, Nowy Styl, Solaris, 4F.
Polskie technologie za granicą
Jeżeli chodzi o innowacje opracowywane przez Polaków, to tutaj trudniej wskazać bezpośrednie sukcesy, bo najczęściej są one opracowywane pod patronatem zagranicznych instytutów oraz laboratoriów, które zapewniają polskim naukowcom o wiele lepsze warunki do pracy. Dlatego większość polskich przedsiębiorstw tego typu skupia się na eksporcie usług, gdzie można je znacznie łatwiej realizować i otrzymuje się większy budżet. Z kolei zagraniczne firmy chętnie nawiązują współpracę z Polakami, bo to się po prostu opłaca.
Polskie usługi uchodzą za solidne oraz… tanie. Dlatego, jeżeli ktoś wpada na innowacyjny pomysł, to bardzo szybko chce go przenieść za granicę, gdzie może zostać bardziej doceniony pod względem finansowym, a to pozwoli mu na szybszy rozwój.
materiał partnera