Czy rowery miejskie wrócą wiosną na ulice Gliwic? Przetarg na operatora został unieważniony

Przetarg na obsługę systemu rowerów miejskich w 2020 roku unieważniono. Jedyną ofertę złożyła firma Nextbike Polska. Niestety, zaproponowana za usługę kwota była dużo wyższa, niż trzy lata temu.

Za utrzymanie 20 stacji – wypożyczalni przez okres ośmiu miesięcy operator życzył sobie około 1.16 mln zł. Kwota zaplanowana przez miasto na system rowerów miejskich w 2020 roku to 702 tys. zł.

Gliwicki Rower Miejski miał powrócić w kwietniu, po zimowej przerwie. Najprawdopodobniej tak się nie stanie – Miasto unieważniło przetarg, bo do udziału zgłosiła się tylko firma Nextbike Polska S.A. z kwotą znacznie przewyższającą założenia finansowe na organizację i zarządzanie systemem – czytamy w Miejskim Serwisie Informacyjnym.

Gliwicki Rower Miejski z powodzeniem działał przez trzy sezony, przyciągając 19,8 tys. osób, które zarejestrowały się w systemie. Rowery były wypożyczane kilkaset razy dziennie.

Biorąc pod uwagę wciąż rosnące zainteresowanie GRM-em w planach na 2020 r. było powiększenie floty. Ogłoszono przetarg na zorganizowanie, zarządzanie i eksploatację systemu miejskich wypożyczalni rowerów, w ramach którego miało działać 20 stacji. Po gliwickich ulicach jeździłoby wówczas 200 rowerów miejskich.

Do udziału w przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – dotychczasowy organizator systemu – Nextbike Polska S.A. Zaoferowała swoje usługi za 1 157 184 zł. To o ponad 100 proc. więcej za jedną stację w miesiącu w porównaniu z poprzednimi sezonami.

W ramach poprzedniej umowy z Nextbike miesięczny koszt zarządzania i eksploatacji jednej stacji wynosił 3 450,20 zł. W tym roku Miasto planowało przeznaczyć na to zadanie 4 387,50 zł, jednak firma chce aż 7 232,40 zł

– informuje miasto.

Urzędnicy zdecydowali więc nie podpisywać umowy na tych warunkach i przygotować nowy przetarg. Miasto rozważa obecnie możliwość dopuszczenia systemu tzw. IV generacji. Co to oznacza?

W systemie III generacji, takim jak oferowany przez Nextbike, rowery można wypożyczać i oddawać jedynie na stacjach bazowych. Rowery IV generacji zazwyczaj nie korzystają ze stacji, możemy je wypożyczać bezpośrednio z poziomu aplikacji, w obrębie zdefiniowanych stref. Tego typu rozwiązanie stosowane jest m.in. w Krakowie czy Wrocławiu.

(żms)/UM(mf)