Miejsca postojowe na ul. Błogosławionego Czesława kończą się tuż przed przejściem dla pieszych. Jak można dowiedzieć się z publikacji straży miejskiej, takie ich wyznaczenie jest prawidłowe. Spytaliśmy policji, a ta twierdzi, że jednak nie. ZDM obiecuje to poprawić.
Sprawa nie należy do najświeższych, jednak na zdobycie informacji na ten temat musieliśmy z różnych względów poczekać. Pod koniec kwietnia straż miejska na swojej stronie opublikowała następujący komunikat.
Jedna z internautek zapytała o zatoki parkingowe znajdujące się przy ulicach i często sięgające bezpośrednio do przejść dla pieszych. Przecież obowiązuje zakaz zatrzymywania się w odległości 10 metrów od przejścia dla pieszych
– rozpoczyna straż miejska.
– To prawda, a jednak zatoka postojowa jest prawidłowo zlokalizowana – czytamy dalej w komunikacie miejskiej formacji.
– Zatoka postojowa jest elementem drogi, na jej powstanie mają istotny wpływ warunki techniczne i ocena zarządcy drogi, w zakresie bezpieczeństwa ruchu. Jeżeli te warunki są spełnione, zatoka postojowa może powstać również w miejscu widocznym na zdjęciu – widnieje dalej w komunikacie. Całość odpowiedzi straży miejskiej znajdziemy tutaj. Na wszelki wypadek zostawimy tu również zrzut ekranowy.
Odpowiedź ta jest dla nas intrygująca. Czy można parkować bezpośrednio przed przejściem? Pierwszą informacją, jaką znajdujemy, jest bardzo sensowne opracowanie ZDM w Poznaniu, z lutego br. Tamtejszy Zarząd Dróg najwyraźniej na poważnie zajął się porządkowaniem miejsc postojowych, pisze o tym w artykule pod tytułem „Brak miejsca na miejsca, czyli „Klątwa 10 metrów”„.
Prawo o ruchu drogowym mówi jasno i jednoznacznie, że parkowanie w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych jest niedozwolone
– czytamy na początku artykułu, z którego całością można zapoznać się tu.
Nie dowierzamy, że straż miejska wprowadza mieszkańców w błąd, dlatego chcemy upewnić się jeszcze pytając gliwickiej policji. Ta, jak wiemy z korespondencji przesłanej do naszej redakcji przez emerytowanego już policjanta, ustawicznie zwraca się do ZDM w Gliwicach o przywrócenie stanu zgodnego z przepisami. Opinię na ten temat przekazuje nam też podinspektor Marek Słomski.
– Generalna zasada mówi, że miejsca postojowe można wyznaczyć w odległości minimum 10 metrów od przejścia dla pieszych. Wyjątkiem mogą być ulice jednokierunkowe, na których miejsca parkingowe wyznaczono bezpośrednio ZA „ZEBRĄ”, patrząc w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu. Wynika to stąd, że auta zaparkowane na ulicy jednokierunkowej, za przejściem, nie ograniczają widoczności zbliżającym się kierowcom – informuje Słomski, który na pytanie o podstawę prawną tak wyznaczonych miejsc do parkowania, jak na ulicy Błogosławionego Czesława w Gliwicach odsyła jednak do gliwickiego ZDM.
Tu co prawda nie uzyskujemy informacji o przepisach zezwalających na takie pozostawianie pojazdu, z odpowiedzi jednak domyślamy się, że tak wyznaczać miejsc postojowych jednak nie można.
– Zarząd Dróg Miejskich na bieżąco lokalizuje miejsca postojowe niespełniające wymagań zgodnych z obecnymi przepisami i koryguje je. W ramach bieżących prac, a także w miarę posiadanych sił i środków miejsca postojowe są regulowane w taki sposób, aby parkujące pojazdy nie naruszały przepisów ogólnych. W okresie wakacyjnym, ZDM zajmie się miejscami postojowymi wzdłuż ul. Błogosławionego Czesława – informuje Jadwiga Stiborska, rzeczniczka ZDM w Gliwicach.
Temat parkowania w Gliwicach jest o wiele szerszy
W naszym mieście nie brakuje miejsc, gdzie zgodność z prawem parkowania może być kwestionowana. Wystarczy przejść się na starówkę, gdzie płatne parkowanie wyznaczone znakami jest tuż przed lub za skrzyżowaniem.
– W przypadku skrzyżowań kierunki ruchu na poszczególnych wlotach nie mają znaczenia, parkowanie jest niedozwolone na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 metrów od niego. Również wtedy, gdy krzyżują się dwie ulice jednokierunkowe – informuje podinspektor Słomski. – Przypomnę, że w procesie organizacji ruchu Policja ma jedynie funkcję opiniodawczą, a jej zdanie może być uwzględnione lub nie – dodaje.
Prezentujemy wybrane przykłady wyznaczonych miejsc do parkowania w strefie płatnego parkowania na gliwickiej starówce. Czy w myśl powyższej opinii policji, rzeczywiście są dobrze wyznaczone i – co istotne – czy na tak wyznaczonych miejscach można pobierać opłatę za parkowanie?
***
Art. 49. [Zakazy zatrzymania i postoju]
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem.
(żms)
fot. 24gliwice.pl/ŻMS