Czy usługi AutoHop mogłyby być zintegrowane z komunikacją miejską? GZM nie pozostawia wątpliwości

Czy usługę AutoHop można byłoby zintegrować z komunikacją miejską? Organizator alternatywnych przewozów miał taką nadzieję i złożył petycję w tej sprawie do prezydenta Gliwic. O wykonalność tego pytaliśmy ZTM, tam z kolei przekierowano nas do Metropolii. Ta odpowiada – nie ma takiej możliwości.

 
Korzystanie z AutoHop daje możliwość przejazdu z jednej części miasta do drugiej w krótkim czasie i za stosunkowo niewielkie pieniądze, bo w cenie… biletu autobusowego za 4 zł (sporo taniej od taksówki). Usługa zadebiutowała kilka lat temu na terenie Gliwic, gdzie kursują do tej pory kilkuosobowe mercedesy Vito (obecnie elektryczne), a polega na tym, że za pomocą aplikacji kojarzeni są pasażerowie chcący przemieścić się w podobnym kierunku, zaś kierowca zabiera ich do pojazdu z wyznaczonych miejsc.

Obszar świadczenia przewozów obejmował początkowo dzielnice Śródmieście, Kopernik, Szobiszowice, Zatorze, Trynek, Sikornik, Politechnika i Wojska Polskiego, później strefa ta została poszerzona o Łabędy, Obrońców Pokoju czy Żerniki. Rozwijała się też flota pojazdów przewoźnika. Z biegiem czasu jednak niektóre rejony Gliwic zostały przez AutoHop opuszczone. Przykładowo w kwietniu br. operator informował, że wycofuje się z osiedla Kopernika, ulic Portowej, Akademickiej i Kujawskiej.


Integracja AutoHop z komunikacją miejską?

Złożona do prezydenta Gliwic petycja organizatora usługi AutoHop nie została co prawda jeszcze rozpatrzona – na to zgodnie z prawem są trzy miesiące (do gliwickiego magistratu musiała zaś wpłynąć gdzieś pod koniec lipca, przynajmniej tak jest datowana). Wcześniej, 1 czerwca w mediach społecznościowych prywatnego przewoźnika udostępniono dokument w formie elektronicznej i, jak ustaliliśmy, pomysł popiera już 2 tys. osób (choć tą drogą podpisało się niespełna 800).

W naszej ocenie rozszerzenie obszaru działania i zintegrowanie usługi AutoHop z istniejącą komunikacją miejską na terenie Gliwic służyłoby mieszkańcom i miastu Gliwice. Podkreślić bowiem należy, że integracja usługi AutoHop z komunikacją miejską pozwoli na wprowadzenie w pełni zrównoważonego systemu transportu, dzięki któremu zapewniony zostanie dostęp do komunikacji każdej osobie przebywającej na terenie Gliwic. Miasto będzie oferowało wybór różnorodnych środków transportu, co pozwoli na wzrost dostępności usług przewozowych – czytamy w opisie petycji on-line.

Pomysł jest intrygujący – bo jak pogodzić transport prywatny z tym świadczonym na terenie Metropolii? Zapytaliśmy o to organizatora AutoHop – spółkę VoxNet.

– Integracja o której piszemy, to głównie integracja systemu opłat, która docelowo mogłaby pozwolić na korzystanie z AutoHop na podstawie biletów GZM. Jesteśmy gotowi wynająć naszą infrastrukturę informatyczną i algorytm, który optymalnie łączy pojazdy z pasażerami tak, aby zapewnić każdemu z nich optymalny czasowo transport. Organizator transportu musiałby zapewnić kierowców, pojazdy itp. – poinformował Marian Juśkiewicz reprezentujący spółkę.

Istnieje również druga opcja, kiedy my przejmujemy na siebie całość prowadzenia usługi czyli algorytm, kierowcy, pojazdy itp. i tym samym wykonujemy pełną usługę AutoHop dla zarządcy transportu miejskiego

– dodał przedstawiciel firmy VoxNet, zaznaczając przy okazji, że inicjatorami petycji byli klienci, którzy chcieliby rozszerzenia obszaru działania usługi i powiązania jej z transportem miejskim.

Metropolia odrzuca pomysł z powodów formalnych

Mając już większą jasność odnośnie pomysłu na „transport na nowo” w naszym mieście, zapytaliśmy o to ZTM. Rzecznik Zarządu nasze pytanie odbił jednak do Metropolii i to właśnie stamtąd mieliśmy oczekiwać odpowiedzi. Gdy nie nadeszła, dopytaliśmy i wówczas nadzieje prywatnego przewoźnika zgaszone zostały krótko. – Integracja usług takich jak ta, z systemem transportu publicznego, nie jest możliwa z powodów formalnych – odpowiedział rzecznik GZM Łukasz Zych.

– W myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, transport publiczny oznacza powszechnie dostępny, regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej lub sieci komunikacyjnej (art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy). Założenia usługi (AutoHop – red) są inne. Nie ma tu ani regularności linii, ani odstępów czasu, i tak dalej – podsumował rzecznik Metropolii.

(żms)