W środę oddany został do użytku prawie trzykilometrowy, pierwszy gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej.
Na tym fragmencie drogi powstały dwa węzły ? połączenie z ul. Kujawską i węzeł z autostradą A1 ? największy na całej trasie wiodącej od Katowic.
Jest on zlokalizowany w pobliżu węzła Gliwice Sośnica, na którym autostrada A1 krzyżuje się z autostradą A4.
– Najtrudniejsze były roboty fundamentowe. Musieliśmy te główne obiekty posadzić na głębokich palach. Trzeba była ustabilizować możliwości wykonywania podpór dla 450-metrowego obiektu głównego. Reszta to była dość standardowa praca – mówił Marian Hacuś, prezes zarządu DTŚ S.A.
Skrzyżowanie w kształcie koniczyny powstało 15 metrów nad ziemią i prawie 10 metrów nad autostradą. Sam most składa się z trzech osobnych obiektów i ma wspomniane 450 metrów długości, a wszystkie drogi na węźle razem z łącznicami liczą prawie 3,9 km długości.
– W tej chwili zmienia się układ komunikacyjny w mieście. Po wybudowaniu takiej drogi ruch z drobnych ulic zostanie ściągnięty na DTŚ i te mniejsze ulice odżyją. I taki jest cel prowadzenia przez centrum miasta DTŚ – tłumaczył Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.
Drogowa Trasa Średnicowa łączy sześć miast aglomeracji górnośląskiej (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice). Budowa pierwszego, katowickiego odcinka trasy rozpoczęła się w 1979 roku. Prace przerwano dwa lata później, by następnie wznowić je w 1986 roku. Po otwarciu pierwszej części średnicówki w Gliwicach, trasa ma już łącznie około 26 km długości. Druga ? ostatnia ? część DTŚ w Gliwicach jest w trakcie budowy, a zakończenie prac jest planowane na koniec 2015 roku. Być może to jednak nie koniec rozbudowy drogi. Pojawiają się informacje o planach przedłużenia trasy do Sosnowca i Dąbrowy Górniczej.
Kierowcy na odcinek G1 wjadą w środę po godzinie 16:00.