Dodatkowe 300 zł na start dla (nie)każdego dziecka. Nabór wniosków ruszy już w piątek

Od 1 lipca można składać wnioski o świadczenie z programu „Dobry Start”, czyli tzw. „300 plus” na wyprawkę szkolną. Wnioski składamy tylko elektronicznie, a wypłata świadczenia odbywa się bezgotówkowo, na rachunek bankowy.

 
W ubiegłym roku w województwie śląskim wyprawkę przyznano 489 tys. uczniów, kwota wypłaconych świadczeń przekroczyła 144 mln zł.

Zaczęły się wakacje. Dla dzieci to czas odpoczynku, ale rodzice już planują wydatki na kolejny rok nauki. „300 plus” może im w tym pomóc. Podobnie jak w ubiegłych latach, na każde uczące się dziecko do 20. roku życia lub dla ucznia do 24. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, przysługuje 300 zł – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Raz w roku

Wsparcie finansowe przyznawane jest raz w roku, niezależne od dochodów rodziców. Przysługuje na uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych, policealnych i innych placówek edukacyjnych. „Wyprawki szkolnej” nie otrzymają dzieci uczące się w tzw. zerówkach oraz studenci. W sytuacji, gdy uczeń ukończył 18 lat, wniosek o 300 plus może złożyć sam za siebie.

Wnioski elektronicznie

Od ubiegłego roku wnioski o „300 plus” rozpatruje tylko ZUS. Cały proces obsługi odbywa się tylko w formie elektronicznej. Rodzic ma trzy kanały przesłania elektronicznego wniosku. Może to zrobić za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Na profilu PUE ZUS znajdować się będzie wszelka korespondencja dotycząca rozpatrywanego wniosku, nawet jeśli rodzic składał go poprzez bankowość elektroniczną czy portal Emp@tia. Świadczenie będzie wypłacane wyłącznie na rachunek płatniczy.

ZUS pomoże

Rodzice, którzy potrzebują pomocy przy złożeniu wniosku przez Internet czy założeniu konta na PUE ZUS mogą skorzystać z pomocy pracowników ZUS. Wsparcie można otrzymać w każdej placówce Zakładu, można umówić się także na e-wizytę w ZUS.

Kiedy złożyć wniosek?

Wnioski do programu „Dobry start” można składać od 1 lipca do 30 listopada 2022 roku. Należy jednak pamiętać, że tylko dokumenty przesłane do końca sierpnia dają gwarancję wypłaty środków najpóźniej 30 września. Wnioski składane w późniejszym terminie rozpatrywane będą w ciągu 2 miesięcy. Oznacza to, że jeśli złożymy dokumenty w listopadzie, to pieniędzy na koncie możemy spodziewać się nawet w styczniu przyszłego roku.

mat. pras. ZUS
fot. px