Zrewitalizowany plac Piastów – ze zmienioną w lutym organizacją ruchu, świeżo wymalowanym oznakowaniem poziomym na jezdni i rozkwitającą nową roślinnością – jest w zasadzie gotowy. Aktualny front robót wielkiej przebudowy układu drogowego po południowej stronie dworca PKP, powiązanej z powstaniem i oddaniem do użytku Centrum Przesiadkowego w Gliwicach, toczy się już wyłącznie na placu dworcowym i na odcinku ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Trwająca ponad 2 lata przebudowa, za którą odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miejskich, objęła – przypomnijmy – ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, fragment ul. Zwycięstwa, plac przed dworcem PKP, ulice Okopową i Na Piasku, plac Piastów, odcinek ul. Jagiellońskiej oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Gen. Leona Berbeckiego (od alei Przyjaźni do ul. Fredry). Poszczególne prace prowadzono etapami, przy zachowaniu przejezdności dla samochodów osobowych i autobusów komunikacji publicznej. – Zaczynano od robót ziemnych, związanych z uporządkowaniem gęstej infrastruktury sieciowej w gruncie, by w dalszej kolejności wyznaczać i układać nowe nawierzchnie jezdni, chodników i ciągów pieszo-rowerowych – przypomina Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.
Wprowadzano też elementy miejskiej zieleni – nowe rabaty z kwitnącymi bylinami, ozdobnymi trawami i krzewami oraz młode drzewa w gruncie i w donicach – uatrakcyjniając przebudowywany obszar. Dzięki temu rośnie tam obecnie półtora raza więcej drzew niż przed przebudową, a powierzchnia biologicznie czynna terenów sięga 61 arów.
Z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących, przy przejściach dla pieszych i przystankach autobusowych zastosowano dodatkowe oznakowanie nawierzchni. – Ścieżka naprowadzająca będzie też tworzona od przejścia dla pieszych naprzeciw dworca PKP aż do drzwi głównych hali dworcowej – dodaje Jadwiga Jagiełło-Stiborska. Zmodernizowano poza tym sygnalizacje świetlne i utworzono nowe, w dużej części zazielenione, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i rowerzystów. Na najdłuższej z ulic objętych przebudową – ul. Bohaterów Getta Warszawskiego – wyznaczono bus-pasy połączone z pasami ruchu do skrętu w prawo, usprawniając przejazd autobusów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu. Po lewej stronie ulicy (patrząc od dworca PKP) utworzono ciąg pieszo-rowerowy prowadzący do ul. Jagiellońskiej.
Na zamkniętym do końca maja fragmencie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, od wysokości Biprohutu po rejon zjazdu w kierunku Drogowej Trasy Średnicowej, prowadzone są korekty nawierzchni z granitowych płyt oraz asfaltu. – Sposób prowadzenia prac przy połówkowym zamknięciu jezdni oraz szybkie dopuszczenie pojazdów do ruchu przy układaniu nawierzchni z kostki „na mokro” doprowadził do wystąpienia kolein. Z myślą o komforcie jazdy kierowców usuwamy je – mówi rzecznik prasowy ZDM.
Warto przypomnieć, że docelowo wzdłuż ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie przewidziano wielkich zmian w rozmieszczeniu przystanków dla autobusów komunikacji publicznej.
To lokalizacje zbliżone do dotychczasowych, począwszy od rejonu placu Piastów. Całkowicie nowe przystanki przewidziano wyłącznie na nowej pętli przy dworcu PKP od strony ul. Okopowej – stworzono je dla autobusowych linii A4 oraz 224 (połączenie do Centrum Onkologii). Dawny przystanek w sąsiedztwie przydworcowej poczty ma z kolei funkcjonować od lata na placu przed dworcem PKP.
Plac dworcowy przechodzi obecnie największą metamorfozę. Powstaje m.in. fontanna z 20 wodotryskami, a w gruncie – w modułach antykompresyjnych znanych z zastosowania na gliwickim Rynku – sadzone są platany klonolistne, których rytmiczne rozłożenie podkreśli geometryczny układ placu.
Towarzyszą im rabaty obsadzane miododajnymi bylinami, ozdobnymi trawami i krzewami. – Wszystkie te rośliny, zarówno drzewa, jak i niską zieleń, wspomagać ma automatyczny system nawadniania – zapewnia Jadwiga Jagiełło-Stiborska. Wkrótce w sąsiedztwie nasadzeń montowane będą pierwsze ławeczki, a także inne elementy małej architektury.
Po wschodniej stronie placu dworcowego – w rejonie ul. Okopowej – gotowa jest obecnie nie tylko nowa pętla autobusowa, ale też miejsca do krótkiego postoju dla samochodów, tzw. kiss&ride („pocałuj i jedź”). Warto przypomnieć, że pętla łączy plac dworcowy z przebudowaną ul. Okopową, w którą będzie można wjeżdżać wyłącznie od strony placu Piastów.
Zakończenie wszystkich robót po południowej stronie dworca PKP przez wykonawcę – Eurovię Polska S.A. – przewidziano latem tego roku. Koszt inwestycji finansowanej w całości z budżetu miasta sięga obecnie ok. 48 mln zł.
Publikacja: Miasto Gliwice