materiał partnera

Dropshippig – model działalności e-commerce

Handel elektroniczny w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie, a założenie sklepu internetowego obecnie jest bardzo proste. Ci, którzy marzą o własnej działalności, mogą teraz bez problemu zacząć swoją przygodę z biznesem. Dzięki jednej z opcji, jaką stanowi dropshipping, to bardzo łatwe. Co trzeba wiedzieć o tym modelu?

 

Na czym polega dropshippig?

Ten model logistyczny to innowacyjne rozwiązanie, w którym sprzedaż internetowa polega na przeniesieniu procesu związanego z wysyłką i kompletowaniem zamówienia na dostawcę. To hurtownik odpowiada za spakowane i wysłanie towaru do klienta. Rolą sprzedawcy jest stworzenie katalogu produktów oraz marketing.

Największa zaleta dropshippingu to brak konieczności magazynowania sprzedawanych towarów. Sprzedawca nie musi martwić się o wystarczająco dużą przestrzeń, która pomieści cały asortyment. Nawet gdy zdecyduje się on na sprzedaż wielkogabarytowych produktów, nie stanowi to problemu, bo producent wszystkim się zajmie.

Kolejnym pozytywny aspektem tego modelu biznesowego jest możliwość pracy z dowolnego miejsca, które ma dostęp do internetu. Ten atut z pewnością docenią zarówno miłośnicy podróżowania, jak i domatorzy.

Osoba, która zdecyduje się na handel internetowy w formie dropshippingu, będzie zarabiać na marży nakładanej na sprzedawane produkty. Podczas ustalania cen trzeba pamięć o tym, że muszę one być adekwatne do oferowanego artykułu i nie tylko.

Rozpoczęcie działalności w internecie jest łatwiejsze właśnie wtedy, gdy wybiera się dropshipping, ale trzeba mieć też na uwadze to, że nie ma rozwiązań idealnych. Również z tym modelem biznesowym wiążą się pewne trudności.

Sprzedawca, który oferuje różnego rodzaju produkty w swoim sklepie, nie ma zbyt wielkiego wpływu na ich jakość. Poza jego kontrolą znajduje się także to, jak zostaną one zapakowane.

W związku z dynamicznie rozwijającym się handlem internetowym rośnie również liczba osób zajmujących się dropshippingiem. Większa konkurencja sprawia, że trzeba dobierać asortyment z ogromną dbałością i dostosowywać go ściśle do preferencji klientów.

Rozpoczęcie handlu internetowego wymaga zaznajomienia się z różnymi kwestiami, które mogą okazać się przydatne na ścieżce biznesowej. Mnóstwo porad i cennych informacji znajduje się np. na portalu eCommercowy.

Własny sklep internetowy czy platforma typu marketplace?

Po zdecydowaniu się na prowadzenie sprzedaży w internecie i określeniu modelu logistycznego trzeba wybrać miejsce, w którym znajdzie się oferta produktów. Podstawowe opcje są dwie, a mianowicie:

  • sklep internetowy;
  • marketplace.

Umieszczenie katalogu z artykułami jednocześnie na dwóch platformach jest oczywiście możliwe, lecz dość trudne. Wiąże się to zarówno z większym nakładem finansowym, jak i skomplikowanym procesem logistycznym. Z tego względu dobrze będzie na początku skupić się tylko na jednym kanale sprzedaży i zadbać o najmniejsze szczegóły.

Decydując się na prowadzenie sprzedaży z wykorzystaniem platformy marketplace, trzeba liczyć się z tym, że tworzone oferty będą znajdowały się wśród wielu innych produktów od pozostałych sprzedawców.

Wśród najbardziej znanych platform typu marketplace są:

  • Allegro;
  • eBay;
  • Amazon.

Dużą zaletą tych platform jest łatwość uruchomienia sprzedaży. Zazwyczaj wystarczy założyć konto na wybranym portalu i można wprowadzać oferty produktów. Służą do tego odpowiednio przygotowane formularze, dzięki którym umieścisz na stronie opis artykułu oraz zdjęcia.

Kolejny atut marketplace’ów stanowi ich renoma. Jeśli wybierzesz jedną z najpopularniejszych platform, to Twoje oferty dotrą do licznej grupy konsumentów, którzy z niej korzystają. Warto mieć tę kwestię na uwadze, bo jest to niezwykle pomocne, zwłaszcza na początkowym etapie działalności.

Platformy sprzedażowe mają tę przewagę nad sklepami internetowymi, że dysponują już zautomatyzowanym procesem płatności i wysyłek. Kupujący mogą wybrać dogodną dla siebie formę zapłaty i zdecydować się na najbardziej komfortowy sposób dostarczenia zamówienia.

Ważnym elementem każdej działalności jest kwestia wizualna. Estetyczny branding przyciąga uwagę i zachęca do zakupów. Warto więc zadbać o ten aspekt podczas prowadzenia sprzedaży.

Zadanie ułatwia z pewnością własny sklep internetowy, który można dostosować w całości lub dużej części, jeśli wybierze się szablon strony zamiast budowania jej od zera. W przypadku marketplace’ów jest to nieco utrudnione, bo design i forma sprzedaży są już ustalone. Z tego względu nie ma możliwości wyróżnienia się za pomocą wyglądu aukcji.

Najczęściej jest tak, że kupujący na portalach sprzedażowych skupiają swoją uwagę przede wszystkim na cenie i produkcie, a aspekt wizualny schodzi na dalszy plan, więc to rozpoznawalność platformy lub zapotrzebowanie na daną rzecz przyciągają klientów. Nie trzeba więc zbytnio się o to martwić.

Gdy chce się budować swoją markę w stu procentach w zgodzie ze sobą i własnym pomysłem to wtedy lepiej zdecydować się na stworzenie własnego sklepu internetowego od początku. Dowolność w dostosowaniu witryny może być kosztowna, lecz z pewnością będzie ona wyglądała dokładnie tak, jak sobie zaplanujesz.

Ceny produktów w sklepie internetowym i platformach typu marketplace

Sprzedaż zarówno w sklepie internetowym, jak i na platformach typu marketplace stwarza konieczność ustalenia cen produktów. Każdy z artykułów można wycenić dowolnie, lecz tak, aby wysokość marży zapewniała zarobki, a nie straty.

W przypadku platform marketplace duży wpływ na cenę konkretnego produktu będzie miała konkurencja, której oferty wyświetlają się równocześnie. Klienci, podczas poszukiwań jakiejś rzeczy, najpierw zobaczą kwotę, dlatego musi być ona atrakcyjna.

Na stronie własnego sklepu internetowego nie będą się pojawiały produkty od innych sprzedawców, co stanowi zaletę jej posiadania, lecz przy wyznaczaniu ceny trzeba uwzględnić także to, że utrzymanie swojej witryny jest bardziej kosztowne niż prowadzenie sprzedaży na gotowej platformie.