Z Gliwic średnicówką aż do Jaworzna? Projekt przedłużenia DTŚ na wschód od Katowic wciąż jest żywy. O zabezpieczenie środków pieniężnych na ten cel wystąpili do rządu śląscy posłowie PO.
– Budowa wschodniego odcinka DTŚ to strategiczna inwestycja dla naszego regionu. Komunikacyjna klamra, która zepnie całą aglomerację śląską jest warunkiem naszego dalszego rozwoju. Środki, które na ten cel może zaplanować i przeznaczyć województwo są niewystarczające, konieczna jest finansowa pomoc ze strony państwa, by zrealizować ten cel – argumentują posłowie Paweł Bańkowski i Wojciech Król w piśmie do premier Beaty Szydło.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Pomysł wydłużenia DTŚ, od wyjścia z tunelu w Katowicach do połączenia z trasą S1 w Jaworznie i Sosnowcu, nie jest nowy. [/perfectpullquote]O planowanej rozbudowie dużo mówiło się przy okazji oddawania do użytku gliwickich odcinków trasy. Natomiast pod koniec kwietnia marszałek województwa śląskiego sygnalizował, że na realizację projektu brakuje pieniędzy.
– To co planujemy przerasta dzisiaj możliwości finansowe województwa. To jest projekt, który być może będziemy realizowali latami, tak jak realizowaliśmy DTŚ w kierunku Gliwic – mówił Wojciech Saługa na łamach „Gazety Wyborczej”.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Szacuje się, że w obecnej perspektywie, ze środków Unii Europejskiej na realizację DTŚ Wschód może trafić 255 mln zł (tylko na jedną odnogę planowanej trasy – tzw. odcinek jaworznicki). To jednak zdecydowanie za mało.[/perfectpullquote]– Zwracamy się z wnioskiem do Pani Premier o wsparcie dla regionu śląskiego i przekazanie do budżetu na 2017 rok środków na sfinalizowanie tej ważnej inwestycji drogowej – piszą Bańkowski i Król.
– Oczywiście interesujemy się tym tematem. Kierując się oceną funkcjonowania istniejącej sieci drogowej tej części województwa, w tym bardzo wysokim natężeniem ruchu oraz korzyści jakie wybudowane odcinki trasy już przysporzyły aglomeracji, nie ma wątpliwości, że inwestycja ta powinna być kontynuowana na wschód od Katowic. A wówczas Spółka DTŚ S.A. jest gotowa uczestniczyć w tym procesie – mówi nam Danuta Żak, rzecznik prasowy DTŚ S.A, spółki, która w imieniu Urzędu Marszałkowskiego była inwestorem zastępczym DTŚ Katowice-Gliwice.
(msz)
Drogowa Trasa Średnicowa łączy sześć miast aglomeracji górnośląskiej (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice). Budowa pierwszego, katowickiego odcinka trasy rozpoczęła się w 1979 roku. Prace przerwano dwa lata później, by następnie wznowić je w 1986 roku. Po otwarciu ostatniego gliwickiego odcinka trasy, w marcu tego roku, długość średnicówki wynosi 31 kilometrów.