Budowa DTŚ systematycznie idzie do przodu. Nowoczesne technologie pozwolą na kontynuowanie prac nawet zimą, gdy spadnie śnieg.
W III kwartale 2015 roku powinniśmy przejechać całym gliwickim odcinkiem drogi.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej i musi być rozliczona do końca 2015 roku. Dlatego inwestor zadbał by mieć pełne prawo do prowadzenia robót budowlanych w zakresie zatwierdzonego projektu budowlanego. Prawo to obejmuje dokonywanie niezbędnych prac związanych z urządzeniami obcymi, m.in. z linami napowietrznymi nad budowaną trasą.
– Prace związane z przebudową linii energetycznych prowadzone w związku z budową DTŚ nie są w żaden sposób wstrzymywane przez inwestora – mówi nam Danuta Żak, rzecznik DTŚ S.A.
Informacje potwierdza Maciej Tomczak, inżynier kontraktu DTŚ na odcinku G2.
– Póki co, wszystko odbywa się zgodnie z ustalonymi wcześniej terminami. Prac nie opóźniły nawet głośne odkrycia archeologiczne w rejonie ulicy Dworcowej. Jeśli chodzi o stronę finansową, to plan na 2013 rok został wypełniony zgodnie z założeniami – mówi.
To właśnie kwestie finansowe mogły stanąć na drodze do realizacji inwestycji.
W stosunku do pierwszych założeń wzrosły bowiem koszty budowy trasy.
Jednak najprawdopodobniej Województwo otrzyma dla „DTŚ-ki” około 400 mln złotych dotacji z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Decyzje w tej sprawie powinny zapaść w listopadzie.
W tej chwili, na budowie trasy najbardziej zaawansowane prace związane są z odcinkiem G1 – od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej w Gliwicach. W tym rejonie budowany jest węzeł drogowy DTŚ z autostradą A1. Będzie to jedyne na całym odcinku połączenie „średnicówki” z autostradą. Utrudnienia dla kierowców w tym miejscu A1, potrwają do czerwca przyszłego roku.
Na ul. Kujawskiej wykonano już też pierwsze warstwy betonu asfaltowego. Z tego powodu, w tym rejonie obowiązuje ruch wahadłowy.
– Zgodnie z harmonogramem będzie on obowiązywał jeszcze w październiku. W listopadzie planuje się udostępnienie użytkownikom ul. Kujawskiej – mówi Danuta Żak.
Odcinek G1 ma być gotowy w sierpniu 2014r.
Ważną informacją dla kierowców, jest fakt, że w przypadku drugiego odcinka DTŚ – nazywanego „śródmiejskim” – nie planuje się już w tym roku zamykania kolejnych ulic w mieście.
W tej chwili wyłączone są ulice Konarskiego, Fredry i fragment DK88.
Na odcinku G2 plany na najbliższy czas zakładają m.i.n rozpoczęcie budowy tunelu. Najpierw jednak teren zostanie uwolniony od istniejącego uzbrojenia.
Jak informują w DTŚ S.A. – uzyskanie przejezdności na tym odcinku planowane jest na III kwartał 2015 roku.
(msz)