Choć od oficjalnego otwarcia dworca PKP w Gliwicach minęło niemal pół roku, w holu głównym wciąż część lokali pozostaje niezagospodarowana.
Kolejowa spółka zapewnia, że stara się zapełnić pustą przestrzeń, choć nie wskazuje kiedy dokładnie to nastąpi. W cierpliwość muszą uzbroić się zwłaszcza ci podróżni, którzy trafili na gliwicki dworzec wiedzeni klasą „premium” – do jakiej został zakwalifikowany po remoncie gliwicki obiekt. Przed spółką zadanie by udowodnić, że nobilitujący przydomek nie został nadany na wyrost.
Klasa „premium” została wprowadzona przez PKP w 2015 roku. Na takich dworcach podróżni mogą liczyć na najlepszą obsługę, a w obiektach powinny znajdować się m.in. restauracje, bankomaty i wygodne parkingi.
– Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zupełnie nowej kategoryzacji dworców, bo ma ona nam pomóc ustalić standard obsługi pasażerów. Chcemy te standardy ujednolicić tak, aby pasażerowie wiedzieli, czego spodziewać się w naszych obiektach – informowali dwa late temu przedstawiciele PKP.
– Pasażerowie zatrzymujący się w Gliwicach będą mogli na dworcu kupić wszystko co jest przydatne w podróży
– zapowiadały PKP S.A. jeszcze przed rozpoczęciem renowacji gliwickiego dworca.
Według zapowiedzi, w zmodernizowanym holu głównym miał pojawić się lokal gastronomiczny, sklep spożywczy, drogeria, kawiarnia, apteka i sklepiki z multimediami i prasą. Na razie plan udało się wykonać tylko częściowo. PKP broni się, że poszukiwania najemców nie ułatwia konieczność uzgodnienia podejmowanych działań z konserwatorem zabytków.
– Prace projektowe dotyczące dostosowania lokali wymagają takiej zgody ze względu na zabytkowy charakter budynku
– informuje Aleksandra Grzelak Starszy Specjalista w Wydziale Prasowym Polskich Kolei Państwowych S.A – W budynku otwarte są m.in. lokal gastronomiczny Subway, księgarnia czy GTV Bus. Wkrótce prace aranżacyjne w jednym z lokali rozpocznie drogeria Rossmann. W maju planujemy ogłoszenie postępowania na wynajem lokalu o powierzchni 150 mkw. Prowadzimy również rozmowy dotyczące zagospodarowania lokalu o powierzchni 20 mkw – dodaje Grzelak.
Na razie wolną przestrzeń wypełnia otwarta w ubiegły piątek wystawa „Glywitz-Gleiwitz-Gliwice. Wszystkie oblicza miasta”. Na 24 planszach przedstawiono dzieje i rozwój Gliwic oraz jego mieszkańców, a także sylwetki najsłynniejszych i najbardziej zasłużonych gliwiczan.
Zmodernizowany gliwicki dworzec oficjalnie otwarty został w grudniu 2016 roku. Koszt inwestycji wyniósł 156 mln złotych, z czego aż 81 mln złotych stanowiły środki z budżetu Unii Europejskiej.
Michał Szewczyk