Dworzec w Gliwicach będzie jak nowy. Spore zainteresowanie projektem

Kolejny krok w kierunku długo wyczekiwanego remontu gliwickiego dworca kolejowego. W poniedziałek 12 sierpnia otwarto oferty w przetargu na wykonanie projektu przebudowy obiektu.

Zainteresowanie inwestycją było dość spore ? swoje oferty złożyło aż dziesięć pracowni architektonicznych.

Inwestycja długo znajdowała się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ostatecznie, pod koniec ubiegłego roku, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego umieściło projekt przebudowy dworca w Gliwicach na liście podstawowej, a spółka PKP S.A. w lipcu tego roku ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i technicznej przebudowy dworca w Gliwicach. Wcześniej, przez kilka miesięcy przeprowadzano studium wykonalności, które miało określić, czy byłaby szansa na zakończenie inwestycji pt. „Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice” w 2015 roku.

– Głównym zadaniem projektantów, którzy zostaną wybrani w przetargu, będzie przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego dla przebudowy obiektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę i nadzorem autorskim podczas trwania inwestycji ? informuje nas Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu.

Oferty są w tej chwili sprawdzone pod względem formalnym i prawnym. Pracownia, która wygra przetarg, zacznie od przeprowadzenia analizy stanu technicznego budynku położonego przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego 12.

Do zadań projektantów należeć będzie ponadto m.in. przygotowanie koncepcji zagospodarowania przestrzeni dworcowej.

Od momentu podpisania umowy, pracownia projektowa wybrana w przetargu będzie miała dwadzieścia tygodni na przygotowanie dokumentacji.

Dla spółki PKP remont gliwickiego dworca jest jedną z kluczowych inwestycji z wykorzystaniem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Co zmieni się po remoncie?

Przede wszystkim infrastruktura dworca oraz przestrzeń dla pasażerów zostaną dostosowane do współczesnych wymagań i standardów. Znacznie poprawi się także estetyka dworca ? w planach jest odtworzenie jego walorów architektonicznych. W ramach planowanej inwestycji dworzec zostanie dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wyposażony w nowoczesny system informacji wizualnej i akustycznej podróżnych. Dzięki systemowi monitoringu poprawi się również poziom bezpieczeństwa pasażerów. Ponadto wykonana zostanie wymiana sieci instalacji elektrycznej i centralnego ogrzewania.

Póki co, w PKP nie potrafią odpowiedzieć na pytanie, czy zmodernizowany budynek będzie miał wyodrębnioną przestrzeń z przeznaczeniem na działalność komercyjną, np. butiki, kafejki czy saloniki prasowe. – Szczegółowe dane dotyczące zagospodarowania przestrzeni dworca, etapowania prac budowlanych w czasie inwestycji, a także możliwych utrudnień będą znane dopiero po ukończeniu prac projektowych ? usłyszeliśmy w biurze prasowym spółki.

Jak podkreślają przedstawiciele PKP S.A., przebieg inwestycji oraz rozwiązania projektowe będą na bieżąco konsultowane z władzami Gliwic.

– Znajdujemy się z nimi w stałym kontakcie – zapewnia Bartłomiej Sarna.

Jak wynika z dokumentacji projektowej, spółka PKP spodziewa się ukończyć przebudowę dworca do 31 października 2015 roku. Całkowity koszt remontu będzie opiewał na kwotę ok. 170 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej ma wynieść 83,7 mln zł.

Trochę historii…

.
Gliwice uzyskały połączenie kolejowe w połowie XIX wieku. Mniej więcej wtedy też powstała pierwsza stacja. Początkowo obsługiwano połączenia do Wrocławia, Zabrza czy Mysłowic. W kolejnych latach, z Gliwic można już było pojechać pociągiem bezpośrednio do Wiednia, Berlina czy Warszawy. Wraz z rozwojem przemysłu kolejowego, konieczna stała się rozbudowa budynku. Nowy dworzec, jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Prusach, oddano do użytku w 1906 roku. To jednak nie koniec przebudowy kompleksu ? w dwudziestoleciu międzywojennym (wg różnych źródeł w 1928 lub 1936 roku) oddano do użytku dworzec, którego wygląd do dziś nie uległ zmianie w większym stopniu.

(mpp)