Dziesięć najlepiej ocenionych przez krytyków filmów do obejrzenia w Amoku. Można nadrobić zaległości

Kino Amok zaprasza na przegląd filmów uznanych za najlepsze przez krytyków współpracujących z miesięcznikiem KINO. Jest to dobra okazja do nadrobienia zaległości lub przypomnienia sobie najlepszych pozycji minionego roku.

 
Wszystkie tytuły z pierwszej dziesiątki to dzieła znane, powszechnie chwalone i uhonorowane najważniejszymi światowymi nagrodami. Udało się też zachować dobre proporcje między kinem amerykańskim a międzynarodowym – 3 do 7 na korzyść tego ostatniego.

Zgodnie z przypuszczeniami z dużą przewagą wygrała AIDA, która zdominowała ubiegłoroczne Europejskie Nagrody Filmowe, a na 43 osoby, jakie wzięły udział w plebiscycie KINA, tytuł ten pojawił się w zestawieniach aż 29 spośród nich.

Drugi w kolejności, ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA, z pewnością jest najoryginalniejszym dziełem w polskim kinie ostatnich lat. Sukces Wilczyńskiego w rankingu jest tym większy, że rzadko produkcje animowane lądują na tak wysokiej pozycji.

Podium zamyka NA RAUSZU, który podobnie jak czwarty w zestawieniu NOMADLAND przekroczył z łatwością barierę 100 punktów.

Rok 2021, choć nieco normalniejszy niż rok 2020, wciąż nie przyniósł stabilizacji na rynku filmowym. Trwająca pandemia sprawia też, że trudno cokolwiek wyrokować na najbliższą przyszłość. Wielkie hollywoodzkie produkcje ostrożnie wracają na ekrany kinowe (w „Dziesiątce” ich honoru broni DIUNA), na czym nadal korzysta kino artystyczne, mające dzięki temu łatwiejszy dostęp do kin, ale też korzystające ochoczo z pomocy potentatów streamingowych, takich jaki Netflix (vide TO BYŁA RĘKA BOGA i PSIE PAZURY). I choć pandemii wszyscy mamy po dziurki w nosie, to jednak chciałoby się, żeby ta nieoczekiwana dobra passa filmów wyrafinowanych nigdy się nie skończyła – czytamy na stronie kina Amok.

W głosowaniu wzięto pod uwagę filmy z lat 2019-2021, które w roku 2021 miały premierę kinową w Polsce lub były dostępne w serwisach vod z polską wersją językową. (na podst. tekstu Bartosza Żurawieckiego)

Dziesiątka KINA za rok 2021 przedstawia się następująco:

1. AIDA; 207 pkt., 4-17.02 mała sala
reż. Jasmila Żbanić, EU 2020, 104’

2. ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA, 145 pkt., 24.02; 1-03.03 mała sala
reż. Mariusz Wilczyński, Polska 2019

3. NA RAUSZU, 131 pkt., 22-27.02 mała sala
reż. Thomas Vinterberg, Dania 2020, 115’

4. NOMADLAND, 121 pkt., 19.02 duża sala
reż. Chloé Zhao, USA 2020, 108’

5. NIEFORTUNNY NUMEREK LUB SZALONE PORNO, 99 pkt., 18-23.02 mała sala
reż. Radu Jude, Rumunia, Chorwacja 2021, 106’

6. TO BYŁA RĘKA BOGA, 88 pkt., 22, 24.02, 02.03 duża sala
reż. Paolo Sorrentino, Włochy/USA 2021, 130’

7. OJCIEC, 82 pkt., 25.02, 03.03 duża sala
reż. Florian Zeller, Wlk. Bryt. 2020, 97’

8. LICORICE PIZZA, 76 pkt., 4-17.02 duża sala
reż. Paul Thomas Anderson, USA 2021, 133’

9. DIUNA, 70 pkt., 23.02 duża sala
reż. Denis Villeneuve, USA/Kanada 2021, 155’

10. PSIE PAZURY, 66 pkt., 18, 26.02; 01.03 duża sala
reż. Jane Campion, Wlk.Bryt./Kanada 2021, 125’