Nowoczesne Centrum Przesiadkowe z charakterystycznymi „falami” zadaszeń, wewnętrznym układem drogowym, wjazdami od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej oraz sąsiadującą z nimi strefą przystanków, postojów taxi i parkingów „kiss and ride”, wpłynie na poprawę komfortu i jakości podróży zarówno gliwiczan, jak i mieszkańców całego regionu.
Z nastaniem wiosny prace przy wielkiej miejskiej inwestycji realizowanej po północnej stronie dworca kolejowego nabierają tempa.
W ulokowanym pod największą „falą” budynku głównym Centrum Przesiadkowego (CP) zakończył się montaż wentylacji, klimatyzacji, instalacji elektrycznych i niskoprądowych, realizowanych na poziomie pierwszego piętra i parteru. Na poziomie piwnicy trwa montaż central wentylacyjnych. Gotowe jest wyposażenie łazienek, z których w przyszłości będą korzystać pasażerowie – klienci CP. Z kolei w pomieszczeniach socjalnych i toaletach WC budowlańcy zajmują się sufitami i malowaniem ścian. Wciąż toczą się prace związane z montażem balustrad i specjalnych paneli – laminatów HPL, niemniej te z napisem GLIWICE są już na miejscu.
Na wszystkich sześciu wiatach peronowych wchodzących w skład zadaszenia głównego zakończono montaż fotowoltaiki, instalacji odgromowej i odwodnienia „fal”. Na ostatniej wiacie montowana jest jeszcze siatka cięto-ciągniona. Aktualne prace toczą się pod konstrukcją „fal” i są związane z realizacją oświetlenia.
W nowym tunelu w strefie przejść podziemnych łączących Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP zakończono montaż podwieszanych sufitów oraz instalacji dekoracyjnego oświetlenia w okładzinach betonowych ścian. Obecnie wieszane są oprawy oświetleniowe.
W umiejscowionym nieco z boku – poza strefą wiat – przyszłym budynku pomocniczym Centrum Przesiadkowego (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) gotowa jest wentylacja, klimatyzacja i instalacje wodno-kanalizacyjne. Budowlańcy zamknęli etap układania płytek i posadzek na ścianach i podłogach pomieszczeń socjalnych. W obiekcie rozpoczęto montaż podwieszanych sufitów, a na jego dachu widać już charakterystyczne żaluzje.
W niedalekiej przyszłości Centrum Przesiadkowe skupi wszystkie środki transportu miejskiego, zwiększy też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Kompleks będzie łączył transport koleją z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, oferując także podróżnym miejsca postojowe dla samochodów, wygodną infrastrukturę rowerową oraz zaplecze komercyjne.
W strefie murów oporowych, opasujących teren CP, trwają prace związane z montażem podkonstrukcji pod płyty betonowe i drewniane okładziny. Pierwsze betonowe płyty zamontowano pod zabytkową, w zasadzie gotową, wieżą ciśnień.
Toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b. Ma on już przyłącza wody i kanalizacji. W sąsiedztwie realizowane są roboty drogowe i brukarskie.
Układ dróg wewnętrznych CP nabiera coraz wyraźniejszego kształtu. Obecne prace drogowe i brukarskie toczą się m.in. w obrębie tzw. obszaru zasadniczego (skupionego wokół wiat peronowych), który w przyszłości dostępny będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji zbiorowej, taksówek oraz pojazdów upoważnionych specjalnymi pozwoleniami. Przy wjazdach do Centrum od strony ulic Toszeckiej i Tarnogórskiej kończą się roboty sieciowe, a intensywnie toczą się drogowe. Doskonale widoczny dla przechodniów idących ul. Tarnogórską jest mur oporowy z gabionów przy wylocie z CP.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP – z uwagi na okres czasu niezbędny do przeprowadzenia procedur odbiorowych – to początek 2023 roku.
Po południowej stronie dworca kolejowego przebudowany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym stworzy przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.
W północnej części placu Piastów (w miejscu dawnego postoju autobusów) rozpoczęły się prace związane z układaniem nawierzchni. Zakończony został za to etap prac związany z przebudową sieci uzbrojenia podziemnego na odcinku ul. Zwycięstwa – między ulicami Bohaterów Getta Warszawskiego i Dubois. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z układaniem nawierzchni w tym miejscu.
Całość prac po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta to ponad 41 mln zł. Umowny termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2022 r.
publikacja na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gliwicach