Gliwickie lotnisko staje się wizytówką gospodarczego rozwoju miasta. Zmodernizowane w minionym roku od podstaw, może służyć całodobowej obsłudze menadżerów biznesu, małych lotów pasażerskich i ruchu cargo, a także lotów turystycznych, powietrznych taxi, sportów lotniczych i edukacji lotniczej w mieście i regionie.
Od ubiegłego roku płyta lotniska na gliwickim Trynku dysponuje nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m (którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km), drogą kołowania i płytą postojową, a także niezbędną infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową.
Prace modernizacyjne zamknęły się w kwocie 27,9 mln zł. Obiekt po modernizacji ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co pozwala na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. To udane nawiązanie do ponad 100-letniej historii tego miejsca, postrzeganego w przeszłości jako główny port lotniczy Górnego Śląska.
– Zmodernizowana infrastruktura gliwickiego lotniska jest wyjątkowym punktem na mapie Gliwic, wokół którego skupiają się firmy zaawansowanych technologii i branży lotniczej. Działania miasta podejmowane wspólnie z Górnośląskim Akceleratorem Przedsiębiorczości Rynkowej, Politechniką Śląską oraz Aeroklubem Gliwickim zmierzają do utworzenia w tym miejscu lokalnego kompleksu lotniczego, na którego bazie działać będzie również park techniki, technologii i edukacji lotniczej – podkreśla prezydent Gliwic Adam Neumann.
Dzięki organizacyjnemu i kapitałowemu zaangażowaniu GAPR coraz bliższy realizacji jest pomysł ulokowania na gliwickim lotnisku wytwórni nowych polskich samolotów dyspozycyjnych typu AT. Inny przyszłościowy projekt związany z gliwickim lotniskiem zakłada opracowanie przez spółkę Avionic modelu nowego polskiego samolotu do zwalczania pożarów (AQUARIUS) i budowę hali produkcyjnej wraz zapleczem i parkiem maszynowym.
Działający przy lotnisku Aeroklub Gliwicki ściśle współpracuje z Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej oraz gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych kształcącym również techników mechaników lotniczych. W efekcie lotnisko stało się bazą Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego (ATO) z hangarem do przechowywania statków powietrznych, służących zintegrowanemu szkoleniu lotniczemu w zakresie licencji pilota liniowego.
W przyszłości stanie tam kolejny hangar przeznaczony na potrzeby kształcenia mechaników lotniczych. Z kolei z myślą o uczniach ZSS, w ramach unijnego projektu „Mechanika najwyższych lotów”, zakupiony zostanie sprzęt dydaktyczny umożliwiający nabycie praktycznych umiejętności w zawodzie.
Pod szyldem kolejnego projektu unijnego, przewidującego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych, na lotnisku powstało Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej. Prace nadzorował – w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego – oraz znacząco wspierał kapitałowo Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej. Inwestycja przy dużym i małym hangarze lotniska oraz pomieszczeniach spadochroniarni ma już pozwolenie na użytkowanie.
W nowym budynku wystawienniczo-szkoleniowym GCEL zaprojektowanym przez PANOVA Studio został zamontowany symulator lotów i kopułki i-cinema 180 stopni i 360 stopni, w których będzie można zobaczyć film o lotnictwie 4D. Wszystko tam jest nowoczesne i przystosowane do tego, by nie ruszając się z ziemi, przeżyć emocjonujący lot w przestworzach. W przebudowanym dużym hangarze eksponowane są z kolei zabytkowe szybowce.
fot. R. Neumann/UM Gliwice
(publikacja na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gliwicach)