Gliwickie zakłady Newag podpisały umowę na produkcję swojej sztandarowej lokomotywy Griffin w Chorwacji.
Porozumienie obejmuje m.in. wspólną budowę lokomotywy elektrycznej Griffin, a dla gliwickiej fabryki może się wiązać ze wzrostem zatrudnienia.
Obok starszego o kilka lat Dragona, lokomotywa Griffin jest sztandarowym dziełem firmy Newag, do niedawna funkcjonującej jako Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. Pod koniec maja gliwickie zakłady podpisały umowę z firmą Duro Daković Specijalna Vozila. Uroczystość odbyła się w budynku Ministerstwa Gospodarki Chorwackiej w Zagrzebiu. Na czym w praktyce ma polegać egzotyczna współpraca z Chorwatami? Obejmuje ona wspólną budowę czteroosiowej, jednosystemowej lokomotywy elektrycznej Griffin, typu E4ACU.
Zakres umowy zakłada także wspólną promocję i sprzedaż lokomotywy Griffin na rynku chorwackim oraz, potencjalnie, innych rynkach trzecich.
– Planujemy transfer technologii i wspólną realizację części kontraktów w fabryce Duro Daković Specijalna Vozila. Obszary współpracy, które teraz po podpisaniu umowy będą szczegółowo negocjowane, mają objąć również serwis i utrzymanie przez Djuro Djaković lokomotyw Newag na rynkach trzecich – informuje nas Bartosz Krzemiński, prezes zarządu Newag Gliwice.
Jak dodają przedstawiciele gliwickich zakładów, firma zyska przede wszystkim zorganizowane i prężnie działające struktury w organizacji partnera, zajmujące się sprzedażą i obsługą chorwackiego rynku.
Porozumienie zakłada także wzajemne przedstawicielstwo obu firm na rodzimych rynkach kolejowych.
Dodatkowo, przeniesienie części produkcji na Bałkany może spowodować, że gliwickie zakłady zwiększą swoją kadrę.
– Kontrakt zakłada realizację istotnej części produkcji w gliwickich zakładach, tak więc może wiązać się ze wzrostem zatrudnienia w gliwickiej firmie – dodaje prezes Newag Gliwice.
Premiera modelu, produkowanego w Gliwicach przy ulicy Chorzowskiej od 2012 roku, miała miejsce na berlińskich targach InnoTrans.
Nowoczesny Grffin o wadze 88 ton charakteryzuje się m.in. najwyższym stopniem bezpieczeństwa oraz inteligentnym systemem zarządzania energią. Lokomotywa Griffin E4ACU przeznaczona jest do ciągnięcia składów towarowych o masie do 3200 ton (około 40 wagonów) z maksymalną prędkością do 160km/h. W przypadku pociągów pasażerskich, prędkość może być zwiększona do aż 200 km/h. Szacunkowa cena jednej lokomotywy wynosi kilkanaście milionów zł
——-
Zobacz archiwalny materiał o gliwickich lokomotywach
(mpp)