Gliwicki Zarząd Dróg Miejskich przebuduje przejście dla pieszych na zabrzańskiej ul. Wolności. Bo chociaż tablice informujące o wyjeździe z Gliwic i wjeździe do Zabrza stoją blisko skrzyżowania z ul. Chorzowską, to w administracji ZDM znajduje się jeszcze spory odcinek pierwszej z tych ulic.
Jak wskazują drogowcy, chodzi o poprawę bezpieczeństwa pieszych na przejściach, które znajdują się w obrębie skrzyżowania ulicy Chorzowskiej i ulicy Wolności.
– Zmiany polegać będą na montażu azylu dla pieszych w rejonie krzyżówki ulic: Wolności – Uchodźców i likwidacji przejścia na wysokości ulicy Żelaznej. Powodem są zdarzenia drogowe z udziałem pieszych, do których dochodziło w tym miejscu – informuje ZDM Gliwice.
W naszym mieście nie ma ulic Żelaznej, ani Uchodźców, zaś ul. Wolności znajduje się w Łabędach i na pewno nie krzyżuje się z ul. Chorzowską. Dlaczego więc drogowcy wkraczają do sąsiedniego miasta?
Przejścia dla pieszych znajdują się w naszej administracji. Zmiany koordynowane są z gminą ościenną, czyli Zabrzem
– wyjaśnia rzeczniczka ZDM, Jadwiga Jagiełło-Stiborska, gdy dopytujemy o zapowiadane działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w Zabrzu. Okazuje się też, że od miejsca, w którym ZDM wybuduje azyl (skrzyżowanie ul. Wolności – Uchodźców), gliwiccy drogowcy zarządzają jeszcze 80-metrowym odcinkiem ulicy Wolności.
Kto za to zapłaci?
Gdy dopytujemy Zarządu Dróg Miejskich, na czyj koszt zmieni się organizacja ruchu na granicy Gliwic i Zabrza, sprawa okazuje się nieco bardziej skomplikowana, bo roboty drogowe będą prowadzone przez trzech wykonawców – jednego ze strony ZDM w Gliwicach i dwóch ze strony MZD w Zabrzu.
– Niemniej jednak prace związane z montażem elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego tzn. azylów, jak i likwidacji przejścia dla pieszych w formie oznakowania poziomego, jak i pionowego od strony istniejącej infrastruktury tramwajowej, zostaną przeprowadzone przez Wykonawcę ze strony ZDM w Gliwicach – precyzuje dyrektor Zarządu, Anna Gillner.
ZDM przypomina, że na przestrzeni ostatnich lat zrealizował wiele projektów poprawiających bezpieczeństwo zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu. Na terenie Gliwic pojawiły się m.in. azyle dla pieszych i wyniesione przejścia. – Wszystkie te działania służą spowolnieniu ruchu pojazdów prowadzonych przez kierowców, którzy nie stosują się do obowiązujących ograniczeń prędkości – zaznaczają drogowcy. Teraz znane z gliwickiego podwórka rozwiązania pojawią się też na ulicy w Zabrzu, choć wygląda na to, że administracyjnie nie jest to jeszcze teren tego miasta.
(żms)