Gliwickie autobusy pod lupą. Znamy raport KZK GOP

Gliwiczanie autobusem najliczniej podróżują do Zabrza i Katowic, a ponad 65 proc. pasażerów dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie komunikacji miejskiej

? czytamy w raporcie przygotowanym przez KZK GOP dla Gliwic.

Co jeszcze wynika z raportu? Aż 23 proc. taboru KZK GOP stanowią ponad dwudziestoletnie autobusy. Pasażerów cieszyć może natomiast fakt, że jeszcze więcej, bo 36 proc. taboru, to pojazdy, które mają mniej niż pięć lat.

Jak czytamy w opracowaniu, najsłabsza oferta połączeń pomiędzy miastami występuje w relacji Gliwice ? Bytom i Tarnowskie Góry.

Autorzy raportu zauważają, że jednym z głównych postulatów gliwickich pasażerów jest skrócenie czasu podróży.

Jak dodają, wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania może przyczynić się do wzrostu mobilności mieszkańców i większego znaczenia komunikacji zbiorowej.

Raport zawiera także propozycje zmian w komunikacji miejskiej. Niektóre z propozycji KZK GOP to uruchomienie nowego połączenia autobusowego z pl. Piastów do Kampusu Politechniki Śląskiej (trasa pl. Piastów ? Kujawska ? Konarskiego ? pl. Piastów) oraz utworzenie przystanków w gliwickiej podstrefie ekonomicznej (przy ul. Eiffel’a), które obsługiwałaby linia 259. Przewoźnik planuje również wprowadzenie nowej linii kursującej pomiędzy pl. Piastów a C.H. Europa Centralna przy ul. Pszczyńskiej (trasa miałaby przebiegać przez Trynek i Ligotę Zabrską).

O dziwo, w raporcie nie uwzględniono tak kluczowej inwestycji, jaką jest estakada łącząca ulicę Portową z osiedlem Kopernika. To może dziwić, choćby ze względu na możliwość wygodnego połączenia osiedla ze strefą.

Raport w liczbach:
13 ? taki procent mieszkańców jest niezadowolonych z infrastruktury przystankowej

70 ? taki procent taboru kursującego po Gliwicach stanowią autobusy niskopodłogowe

32 tysiące ? tylu pasażerów dziennie korzysta z przystanku Gliwice Pl. Piastów

prawie 6 tysięcy ? pasażerów dziennie korzysta z drugiego najczęściej używanego przystanku, Dworzec PKP.