Internet daje Ci szansę…

cropped view of seo manager sticking paper with seo illustration on glass

Ciężko byłoby wymienić branżę, która nie korzysta dziś z internetu. Prawdopodobnie zresztą byłoby to wręcz niemożliwie, bo internet jest już zupełnie powszechny. Tak wśród odbiorców treści, jak i ich nadawców. Internet daje szansę w zasadzie każdej firmie i działalności, niezależnie od jej wielkości.

 
Jednak, chociaż tak wiele podmiotów ma swoje strony czy prowadzi sklepy, to przecież nie każdy z nich robi to z pełną skutecznością.

Jak wykorzystać internet?

Z biznesowego punktu widzenia z możliwości internetu da się korzystać na różne sposoby, zależne między innymi od wielkości, rynku działania, profilu klientów, branży, budżetu. Już samo określenie sposobów, w jaki można efektywnie dotrzeć do odbiorców, może być dużym problemem, jeśli nie ma się doświadczenia i nie zna pełnego spektrum możliwości. W taką pułapkę wpadają często firmy małe i średniej wielkości, nieraz nawet z długoletnim doświadczeniem w klasycznym marketingu i sprzedaży. Może tu pokutować przekonanie, że wystarczy samo założenie strony internetowej czy uruchomienie e-sklepu, by klienci zaczęli je odwiedzać.

Tymczasem bez aktywnych działań z zakresu marketingu internetowego nie mamy na to wielkich szans. Do najbardziej klasycznych działań zalicza się zaś pozycjonowanie, zwane też SEO. To ogół działań, które mają zoptymalizować stronę tak, by była uważana za wartościową przez odwiedzające ją boty wyszukiwarki Google. Oprócz działań stricte technicznych właściciel strony (lub wynajęta agencja) muszą zapewnić jej odpowiednią treść, a następnie sprawić, by zaczęła pojawiać się w internecie, w przeróżnych miejscach, w powiązaniu ze słowami kluczowymi, które mają generować sprzedaż.

Ta ostatnia część, czyli tzw. link building, budowanie profilu linkowego i pozyskiwanie odnośników, jest czynnością na tyle skomplikowaną ii wymagającą umiejętności i wiedzy, że samodzielne prowadzenie działań będzie zazwyczaj skazane na porażkę. Albo na generowanie wyższych kwot, niż koszt obsługi przez profesjonalną agencję świadczącą pozycjonowanie stron Kraków, jak Webrange.

Jednocześnie pozycjonowanie to proces, który rozłożony jest na wiele miesięcy, a czasem i kwartałów, zanim strona zacznie pojawiać się w wyszukiwarce na wysokich pozycjach. Strategia wymaga więc planowania długookresowego, z jednoczesną gotowością na szybkie reagowanie na działania konkurencji. Dlatego też, chociaż to ważna składowa marketingu internetowego, to nie powinna być przeceniana.

I zrobić to szybko?

Problematyczne np. jest pozycjonowanie sklepów internetowych. Nie dość, że na rynku panuje duża konkurencja, to właściciele zwykle chcą jak najszybciej zacząć zarabiać na sklepie. Decydując się wyłącznie na pozycjonowanie nie będzie to możliwe. Lepszy efekt da natomiast skorzystanie z kampanii płatnych, czyli reklam wykupionych w różnych miejscach sieci. Najlepiej takich, w przypadku który ponosimy koszt wyłącznie w przypadku sfinalizowania transakcji (CPS, cost per sale) albo przejścia na stronę (CPC, cost per click).

Ta druga opcja jest zdecydowanie powszechniejsza i korzysta z niej między innymi Google i Facebook. Wyświetlanie tamże reklam można skonfigurować bardzo szybko, by w możliwie najkrótszym czasie zaczęły pojawiać się przychody i zyski. Oczywiście konfiguracja to tylko bardzo wstępny i podstawowy etap – potem nadchodzi konieczność poszukiwania jak najlepiej dopasowanych grup odbiorców, do których wypada kierować personalizowanie komunikaty. Optymalizowanie kosztów pozwala nam na zachowanie opłacalności widoczności na określone frazy, z uwzględnieniem działań konkurencji i naszych oczekiwań biznesowych.

Pozycjonowanie i kampanie reklamowe to dwa filary, na których stoi generowanie ruchu i sprzedaży w internecie. Jednak oprócz nich są inne, które również trzeba uwzględnić w strategii, czy to krótko- czy długookresowej. Ciągłe pozyskiwanie wartościowej treści na strony, obecność w Social Mediach, działania Marketing Automation, kampanie mailowe i SMS-owe, prowadzenie bloga firmowego, może kanału na YouTube, nagrywanie podcastów, praca nad przyjaznością witryny dla odbiorcy (UX), audyty skuteczności działań… Samodzielne opanowanie tylu – a to przecież nie wszystkie – sposobów dotarcia do klienta może przerastać. Stąd coraz częściej firmy decydują się na współpracę z agencją interaktywną, prowadzącą całościowe działania brandingowe i marketingowe. Dzięki swojemu doświadczeniu są one w stanie budować i wdrażać całe strategie, a nie tylko pojedyncze działania.

materiał partnera