Jak powstają ikony? Dlaczego mówi się, że są pisane? Muzeum zaprasza na wykład, wstęp wolny

Dlaczego mówi się o pisaniu, a nie malowaniu ikon? Jak wygląda proces ich tworzenia? Jakie są najważniejsze typy ikonograficze i czym się charakteryzują? Na te – i wiele innych – pytań odpowiedź znajdziemy podczas wykładu „Jak powstaje ikona? Specyfika ikony w sztuce sakralnej”.

Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 3 lutego, w Willi Caro (ul. Dolnych Wałów 8a). Rozpoczęcie o godzinie 12:00.

Niezależnie od tego, czy oglądamy ikony w przestrzeni miejsca kultu, czy też na ścianie w muzeum, wizerunek ten potrafi wywołać wiele emocji. Patrząc na ikony, należy pamiętać, że w swym teologicznym założeniu nie miały być wyrazem kunsztu czy fantazji artysty; nie były również zwykłą ilustracją Pisma Świętego.

Ikona (od greckiego eikón) powstała jako emanacja niewidzialnego, wcielenie Boskiej obecności. Proces tworzenia ikony był swego rodzaju aktem sakralnym, wymagającym od ikonopisa przygotowania nie tylko warsztatowego, ale również duchowego.

Wykład wygłosi Dariusz Klejnowski-Różycki – prezbiter diecezji gliwickiej, sinolog, ikonograf, profesor Uniwersytetu Opolskiego, doktor habilitowany nauk teologicznych w zakresie dogmatyki i ekumenizmu, rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej, dyrektor Instytutu Badań nad Teologią i Duchowością Dalekiego Wschodu, kierownik studiów doktoranckich nauk teologicznych WT UO. Jego zainteresowania badawcze i publikacje dotyczą głównie teologii dogmatycznej (chrystologii), teologii ikony, teologii sztuki i teologii chińskiej.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale liczba miejsc ograniczona. Nie ma obowiązku wcześniejszych zapisów.

(żms)/MwG
fot. MwG