Czy gliwiczanie są zadowoleni z płatnego parkowania w Gliwicach? Co funkcjonuje dobrze, a co trzeba poprawić? Odpowiedzi na te pytania chcą poznać gliwiccy drogowcy.
Do 6 czerwca każdy z nas może wyrazić swoje zdanie w ogłoszonym w poniedziałek badaniu opinii publicznej.
– Otwieramy się na mieszkańców, ponieważ zależy nam na tym, by korzystanie z SPP było dla nich komfortowe – mówi Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. – Z naszego punktu widzenia priorytetem jest zapewnienie rotacji w strefie. Rozważane są różne możliwości np. rozszerzenie strefy czy zmiana godzin jej funkcjonowania, ale celowo pytania w ankiecie zadajemy metoda otwartą, tak aby nie narzucać użytkownikom SPP żadnej odpowiedzi – dodaje.
Dlaczego ZDM właśnie teraz zdecydował się na ocenę funkcjonującego od sierpnia 2015 roku rozwiązania? Drogowcy unikają szczegółów, choć przyznają, że po 4 latach rozważają wprowadzenie zmian w systemie.
– Nie jest jednak tak, że ZDM został nagle zasypany uwagami dotyczącymi funkcjonowania strefy – przekonuje Stiborska.
Nie trzeba być jednak specjalistą od rozwiązań drogowych, by zauważyć, że SPP od co najmniej kilkunastu miesięcy w wielu rejonach miasta jest zatkana, a rotacja w pobliżu Urzędu Miejskiego czy starówki to fikcja – o znalezienie wolnego miejsca parkingowego jest równie trudno, jak przed wprowadzeniem opłat.
Ryzyko podwyżek za parkowanie?
Wyprzedzając wnioski z badania, już teraz można wskazać, że jednym z głównych problemów są nieszczelne procedury wydawania Abonamentów Mieszkańca. Już przed laty, gdy strefa debiutowała pojawiały się rozsądne głosy, że abonamenty powinny dawać możliwość parkowania jedynie w pobliżu faktycznego miejsca zamieszkania, a nie na terenie całej strefy. [perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nie chodzi przecież o to, żeby mieszkaniec strefy korzystał z abonamentu przy okazji dojazdu na zakupy czy do pracy, a jedynie w rejonie własnego mieszkania.[/perfectpullquote]
Kolejnym słabym punktem, „zjadającym” SPP od środka, są abonamenty, które nie trafiają do faktycznych mieszkańców śródmieścia, ale np. do pracowników firm zlokalizowanych w centrum Gliwic. Nie brakuje zresztą opinii, że wśród nich znajdują się sami urzędnicy, przyjeżdżający do pracy w Urzędzie Miejskim (w czwartki kiedy Magistrat pracuje dłużej, aż do godziny 17 trudno zaparkować w pobliżu urzędu).
Skalę problemu dobrze obrazują liczby. W 2017 roku wydano 3357 Abonamentów Mieszkańca, podczas gdy w SPP przewidziano jedynie około 2800 miejsc parkingowych. Być może problem zostałby zauważony przez urzędników, gdyby nie zagadkowa forma zbierania danych statystycznych. W podsumowaniach nie są bowiem brane pod uwagę samochody posiadaczy ryczałtów wielodniowych i… abonamentów mieszkańca.
Co ciekawe o sprawie informowaliśmy wielokrotnie. Na próby interwencji głuchy pozostał nie tylko urząd, ale sprawa nie zainteresowała też żadnego z radnych.
Dlatego w tym kontekście badanie zaproponowane przez ZDM otwiera wreszcie szansę na usprawnienie systemu.
Ewentualne zmiany mogą jednak pociągnąć za sobą ryzyko podwyższenia opłat za parkowanie. Z nieoficjalnych informacji wynika, że taki scenariusz także jest przez drogowców rozważany. Pierwszym sygnałem do jego wprowadzenia były pytania zawarte przez Magistrat w badaniu CBOS z 2018 roku. Urzędnicy zapytali mieszkańców o możliwość podwyższenia stawek. 63% gliwiczan było przeciw. 16% ankietowanych poparło ten pomysł. Z kolei 44% badanych poparło rozszerzenie strefy, a 38% było przeciw.
To dane, które zapewne także posłużą drogowcom do wyciągania wniosków na temat SPP. Warto jednak zamiast suchych liczb, przedstawić urzędnikom bardziej szczegółowe opinie. Zwłaszcza, że tego typu konsultacje do tej pory w Gliwicach należały do rzadkości, a ewentualna wysoka frekwencja może zachęcić urzędników do ponownego sięgania po głos mieszkańców Gliwic.
Michał Szewczyk
JAK WYRAZIĆ OPINIĘ O SPP?
Zgodnie z informacją przekazaną przez ZDM: formularz i regulamin dostępne są pod adresem www.zdm.gliwice.pl w zakładce „Jak załatwić sprawę”, w Biuletynie Informacji Publicznej Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach w zakładce „Komunikaty” lub w Biurze Obsługi Interesanta Zarządu Dróg Miejskich, którego siedziba znajduje się w Gliwicach, przy ul. Płowieckiej 31. Wypełniony formularz można przekazać drogą mailową: konsultacje@zdm.gliwice.eu, składać osobiście w ZDM lub wysłać pocztą.
Badanie opinii publicznej prowadzone będzie od 6 maja 2019 r. do 6 czerwca 2019 r. Udział w nim możliwy jest tylko jeden raz i jest on całkowicie bezpłatny. Wyniki badania przedstawione zostaną na stronie Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.