Pomysły mieszkańców na zmiany w ich dzielnicach i większe realizacje w mieście mają szansę na realizację, o ile w głosowaniu poprą je inni gliwiczanie. Od 24 marca do 11 kwietnia można będzie zgłaszać wnioski do kolejnej edycji Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.
GBO 2026 startuje z odświeżonymi zasadami i większym wsparciem dla wnioskodawców. Choć do naboru pozostało jeszcze kilka tygodniu, już teraz warto zastanowić się, jakie zadania mogłyby poprawić jakość życia.
– Celem budżetu obywatelskiego jest zaangażowanie jak największej liczby mieszkańców w decydowanie o tym, na co wydana zostanie część pieniędzy z miejskiej kasy, jakie przedsięwzięcia zarówno te społeczne, jak i inwestycyjne powinny być realizowane, które przyniosłyby największe korzyści dla gliwiczan – przypomina miasto.
Warto porozmawiać ze znajomymi, rozejrzeć się po okolicy, skupić wokół swojego pomysłu dużą grupę zainteresowanych i w odpowiednim momencie przeprowadzić akcję informacyjną. To przy okazji dobry sposób na zintegrowanie i zaktywizowanie mieszkańców w dzielnicy. Zadania – dzielnicowe i ogólnomiejskie – wybrane w 2025 roku, będą realizowane w 2026 roku.
Harmonogram edycji Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego 2026 przedstawia się następująco:
- 24 marca – 11 kwietnia 2025 r.: nabór wniosków od mieszkańców,
- 24 czerwca 2025 r.: publikacja wyników oceny wniosków,
- do 11 sierpnia 2025 r.: opublikowanie wykazu projektów poddawanych pod głosowanie,
- 25 sierpnia – 15 września 2025 r.: głosowania na projekty,
- do 15 października 2025 r.: ogłoszenie wyników głosowania.
Od tej edycji wprowadzone zostają zmiany, które są wynikiem przeprowadzonej ewaluacji procedur Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego (GBO), w trakcie których omówiono oraz poddano ocenie dotychczasowe zasady. W tym celu zorganizowano konsultacje: spotkania z mieszkańcami, wywiady i ankietowanie. Wypracowano rekomendacje zmian, z których większość wejdzie w życie już w tej edycji GBO.
Najważniejsze zmiany w GBO 2026
- Zostaną zorganizowane konsultacje osobiste i telefoniczne w trakcie przygotowywania propozycji projektów do realizacji.
- Urzędnicy będą kontaktować się z wnioskodawcami, aby wspólnie dopracować wnioski.
- Poradniki będą zaktualizowane i uzupełnione o informacje, jak przygotować projekt i jakie są kryteria oceny.
- Liczba miejsc do głosowania zostanie zwiększona, promowane będzie także głosowania przez internet.
- Zostanie utworzony społeczny zespół opiniodawczo-doradczy wspierający proces ewaluacji.
- Dopuszczono możliwość kontynuacji skierowanych do realizacji projektów, które nie mogły zostać ukończone w wyznaczonym terminie z obiektywnych przyczyn.
- Liczba wymaganych podpisów poparcia dla wniosków ogólnomiejskich zostanie zmniejszona ze 150 do 100 (jest to zmiana, która w lutym zostanie przedstawiona Radzie Miasta Gliwice – w tym przypadku konieczne jest podjęcie odpowiedniej uchwały).
- Stworzony zostanie pomocniczy cennik dla wnioskodawców, ułatwiający szacowanie kosztów.
Więcej informacji o Gliwickim Budżecie Obywatelskim można znaleźć m.in. na portalu decydujmyrazem.gliwice.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
(żms)/UM Gliwice(GODS/al)